سامانه مدیریت اسناد ( سبا ) بر روی تمام پایگاه ها فعال شد.
برای مدیریت الکترونیک مقالات ، پایان نامه ها، پروژه ها و سایر اسناد


خدمات سرقت ادبی یکتاوب  خدمات DOI کراس رف

به اطلاع می رساند با توجه به تغییر سامانه رتبه بندی نشریات در آینده، به روز رسانی اطلاعات آن از 97/12/1 انجام نشده است.


، جلد ۲۱، شماره ۶، صفحات ۵۹۳-۶۰۸

عنوان فارسی نقش میانجی خودپنداره در رابطه بین کارکردهای اجرایی و ظرفیت حافظه کاری با عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دوره اول دبیرستان: یک مطالعه توصیفی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: عملکرد تحصیلی و عوامل مؤثر بر آن به عنوان یکی از متغیرهای محوری و اساسی در آموزش و پرورش همواره مورد توجه محققان و روان‌شناسان بوده است. هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش میانجی خودپنداره در رابطه بین کارکردهای اجرایی و ظرفیت حافظه کاری با عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دوره اول دبیرستان سمیرم بود. مواد و روش‌ها: در مطالعه توصیفی حاضر، نمونه‌های مورد بررسی 272 نفر از دانش‌آموزان دختر مدارس دوره اول دبیرستان شهر سمیرم در سال 1400-1399 بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. شرکت ‌کنندگان پژوهش، مقیاس نقائص کارکردهای اجرایی نوجوانان Barkly، آزمون حافظه کاری Wechsler ، پرسش‌نامه عملکرد تحصیلی  Pham و Taylor و پرسش‌نامه خودپنداره تحصیلی  Yesen Chenرا تکمیل نمودند. داده‌ها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی Pearson، رگرسیون چند متغیره و تحلیل مسیر، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: میانگین کارکردهای اجرایی و عملکرد تحصیلی، خودپنداره و حافظه کاری به ترتیب برابر با 31/63، 29/181، 2/47 و 45/9 با انحراف استاندارد 71/6، 61/4، 89/3 و 34/4 به دست آمد. نتایج نشان داد خودپنداره در رابطه کارکردهای اجرایی و ظرفیت حافظه کاری با عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دوره اول دبیرستان سمیرم نقش میانجی دارد. هم‌چنین، نتایج نشان داد که خودپنداره، کارکردهای اجرایی و حافظه کاری می‌تواند عملکرد تحصیلی را پیش‌بینی کند (001/0>p). نتیجه‌گیری: با توجه به نقش میانجی خودپنداره در رابطه با کارکردهای اجرایی و ظرفیت حافظه کاری پیشنهاد می‌گردد در جهت بهبود عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان مورد استفاده قرار گیرد. واژه‌های کلیدی: خودپنداره، کارکردهای اجرایی، حافظه کاری، عملکرد تحصیلی، دانش‌آموز  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خودپنداره، کارکردهای اجرایی، حافظه کاری، عملکرد تحصیلی، دانش‌آموز

عنوان انگلیسی The Mediating Role of Self-Concept in the Relationship between Executive Functions and Working Memory Capacity and Academic Performance of First-Year High School Girl Students: A Descriptive Study
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Academic performance and factors affecting it as one of the central and fundamental variables in education have always been the focus of researchers and psychologists. The aim of the current research was to determine the mediating role of self-concept in the relationship between executive functions and working memory capacity and the academic performance of the first-year students of Semiram High School. Materials and Methods: The present study is descriptive. The investigated sample was 272 first-year female students of Semiram high school in 2020-2021, who were selected using the multi-stage cluster random sampling method. Research participants completed the Barkly Adolescent Executive Function Deficit Scale, the Wechsler Working Memory Test, the Pham and Taylor Academic Performance Questionnaire, and the Yesen Chen Academic Self-Concept Questionnaire. Data were analyzed using Pearson's correlation coefficient test, multivariate regression, and path analysis. Results: The average scores of executive functions, academic performance, self-concept, and working memory were 63.31, 181.29, 47.2, and 9.45, respectively, with a standard deviation of 6.71, 4.61, 3.89, and 34.4. The results showed that self-concept has a mediating role in the relationship between executive functions and working memory capacity and the academic performance of the first- year students of Semiram High School. Also, the results showed that self-concept, executive functions, and working memory can predict academic performance (p< 0.001). Conclusion: Considering the mediating role of self-concept in relation to executive functions and working memory capacity, it is suggested to be used to improve students' academic performance. Key words: Self-concept, Executive functions, Working memory, Academic performance, Student Funding: This study did not have any funds. Conflict of interest: None declared. Ethical approval: The Ethics Committee of Islamic Azad University of Isfahan (Khorasgan) Branch approved the study (IR.IAU.KHUISF.REC.1401.003). How to cite this article: Taee Mahshid, Zare Neyestanak Mohammad. The Mediating Role of Self-Concept in the Relationship between Executive Functions and Working Memory Capacity and Academic Performance of First-Year High School Girl Students: A Descriptive Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2022; 21 (06): 593-608. [Farsi]  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Self-concept, Executive functions, Working memory, Academic performance, Student

نویسندگان مقاله مهشید طایی | Mahshid Taee
Department of psychology, Naein Branch, Islamic Azad University, Naein, Iran
گروه روانشناسی، واحد نائین، دانشگاه آزاد اسلامی، نائین، ایران

محمد زارع نیستانک | Mohammad Zare Neyestanak
Department of psychology, Naein Branch, Islamic Azad University, Naein, Iran
گروه روانشناسی، واحد نائین، دانشگاه آزاد اسلامی، نائین، ایران


نشانی اینترنتی http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-5892-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات