|
، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۲۱۰-۲۲۱
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر امید به زندگی مادران و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان با آسیبهای جسمیحرکتی |
|
چکیده فارسی مقاله |
اهداف آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد یک درمان شناختیرفتاری موج سوم به شمار میآید که یکی از اهداف اصلی آن افزایش انعطافپذیری روانی است که میتواند در راستای افزایش امید به زندگی و ارتقای سلامت روان مؤثر باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر شاخصهای امید به زندگی مادران و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان با آسیبهای جسمیحرکتی دارای هوشبهر بهنجار انجام شد.مواد و روشها مطالعه حاضر از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون بود که در برهه زمانی مهرماه لغایت اسفندماه سال 1398 انجام شد. بدینمنظور 30 کودک مبتلا به آسیبهای جسمیحرکتی به همراه مادرانشان به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و پس از احراز ملاکهای ورود و دریافت رضایت آگاهانه مکتوب از والدین وارد فرایند پژوهش شدند. شرکتکنندگان با استفاده از روش تصادفیسازی بلوکی به دو گروه 15نفره آزمایش و کنترل تخصیص یافتند. گروه آزمایش طی 10 جلسه 120دقیقهای هفتگی تحت درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد قرار گرفتند. شرکتکنندگان فهرست مشخصات جمعیتشناختی و پرسشنامههای امید به زندگی و سرزندگی تحصیلی را در سه برهه زمانی پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری یکماهه تکمیل کردند. دادهها با استفاده از روش آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره در محیط نرمافزار SPSS نسخه 23 تجزیه وتحلیل شدند.یافتهها نتایج اولیه نشان داد اثربخشی مداخله درمانی بر بهبود دو شاخص امید به زندگی مادران و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان در گروه آزمایش در مرحله پسآزمون معنیدار بود (01/p< 0). همچنین نتایج ثانویه نشان داد اثربخشی درمان تا مرحله پیگیری یکماهه پایدار ماند (05/p< 0). نتیجهگیری یافتههای مطالعه حاضر همسو با پیشینه پژوهشی گویای اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر شاخصهای روانشناختی کودکان و مادران است. این یافتهها میتواند در حیطه کودکان با نیازهای خاص با کاربستهای بالینی همراه باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد، امید به زندگی، آسیبهای جسمیحرکتی، سرزندگی تحصیلی، |
|
عنوان انگلیسی |
Effectiveness Of Acceptance and Commitment Therapy on Academic Resilience of Children With Physical-Motor Disabilities and Their Mothers’ Life Expectancy |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aims Acceptance and commitment therapy (ACT) is one of the third wave of behavior therapies. One of its main goals is to improve psychological flexibility which can increase the life expectancy and promote the mental health. This study aims to assess the effectiveness of ACT on mothers' life expectancy and academic resilience of children with physical-motor disabilities.Methods The quasi-experimental study with a pre-test/post-test/follow-up design was conducted from October 2019 to March 2020. Participants were 30 children with physical-motor disabilities and their mothers, who were selected by a purposive sampling method. Participants were assigned into two groups of intervention and control using the block randomization method. The intervention group received ACT at 10 sessions of 120 minutes per week. Participants completed a demographic checklist, Miller Hope Scale, and Academic Resilience Scale at pre-test, post-test and one-month follow-up phases. The collected data were analyzed by repeated measures analysis of variance in SPSS v. 23 software. Results The effectiveness of ACT in improving the mothers’ life expectancy and children’s academic resilience was statistically significant in post-test phase (P< 0.01). The effects of ACT remained stable in the one-month follow-up period (P< 0.05).Conclusion The ACT is effective in improving the psychological characteristics of children with physical-motor disabilities and their mothers. It can be used for clinical treatment of children with special needs. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد, امید به زندگی, آسیبهای جسمیحرکتی, سرزندگی تحصیلی |
|
نویسندگان مقاله |
طاهره بینایی خواجکینی | گروه روانشناسی عمومی و آموزش ﮐﻮدﮐﺎن اﺳﺘﺜﻨﺎﯾﯽ، داﻧﺸﮑﺪه رواﻧﺸﻨﺎﺳﯽ و علوم تربیتی، واﺣﺪ ﺗﻬﺮان ﻣﺮﮐﺰی، داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﯽ، ﺗﻬﺮان، اﯾﺮان.
پریسا تجلی | گروه روانشناسی عمومی و آموزش ﮐﻮدﮐﺎن اﺳﺘﺜﻨﺎﯾﯽ، داﻧﺸﮑﺪه رواﻧﺸﻨﺎﺳﯽ و علوم تربیتی، واﺣﺪ ﺗﻬﺮان ﻣﺮﮐﺰی، داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﯽ، ﺗﻬﺮان، اﯾﺮان.
محمد مهدی شریعت باقری | ﮔﺮوه رواﻧﺸﻨﺎﺳﯽ بالینی و تربیتی، داﻧﺸﮑﺪه رواﻧﺸﻨﺎﺳﯽ و علوم تربیتی، واﺣﺪ ﺗﻬﺮان ﻣﺮﮐﺰی، داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﯽ، ﺗﻬﺮان، اﯾﺮان.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1101242_1d6269851f82bdabf4049e66c9a05f55.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|