سامانه مدیریت اسناد ( سبا ) بر روی تمام پایگاه ها فعال شد.
برای مدیریت الکترونیک مقالات ، پایان نامه ها، پروژه ها و سایر اسناد


خدمات سرقت ادبی یکتاوب  خدمات DOI کراس رف

به اطلاع می رساند با توجه به تغییر سامانه رتبه بندی نشریات در آینده، به روز رسانی اطلاعات آن از 97/12/1 انجام نشده است.


، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۲۰۱-۲۰۸

عنوان فارسی نیازسنجی و تدوین اهداف آموزشی مراقبت معنوی در پرستاران با استفاده از تکنیک دلفی در سال ۱۴۰۰
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف :پرستاران از لحاظ حرفه ای و اخلاقی موظف به ارائه مراقبت معنوی، به عنوان بخشی از مراقبت جامع به بیماران هستند مطالعه ی حاضر با هدف تعیین نیازهای آموزشی پرستاران برای ارائه مراقبت معنوی انجام شد. روش بررسی: این مطالعه با استفاده از تکنیک دلفی به شکل توصیفی در طی شهریور ماه 1399 تا فروردین 1400[u1]  در دانشگاه علوم پزشکی قم انجام شد. در مرحله نخست،10 نفر از متخصصان به روش نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب و به  یک سوال باز پاسخ جهت تعیین نیازهای آموزشی ارائه مراقبت معنوی پاسخ دادند. پس از جمع اوری نظرات در سه راند، نیازهای دارای ضریب توافق بیش از 51 درصد در قالب پرسشنامه 15 سوالی تهیه و میزان اهمیت گویه ها توسط 144 نفر از پرستاران تعیین گردید. نیازهای دارای نمرات 3 و بالاتر نهایی شدند و  اهداف کلی و رفتاری برای آنها تعیین گردید. یافته ها: نیازهای آموزشی در در راند اول، دوم و سوم به ترتیب، 47،  25 و 15 مورد تعیین گردید و 5 هدف کلی شامل آشنایی با رویکرد کل نگر به انسان و ابعاد سلامت، آشنایی با مفاهیم مراقبت معنوی، آشنایی با نحوه ی اخذ شرح حال معنوی، آشنایی با انواع تشخیص ها و مداخلات معنوی و آشنایی با اصول ارتباط در مراقبت معنوی تعیین شد. نتیجه گیری: از نتایج مطالعه می­توان در تدوین کوریکولوم آموزشی مراقبت معنوی و راهنمای عملی ارائه مراقبت معنوی برای پرستاران و سایر گروه های تیم سلامت استفاده کرد.  [u1]زمان و مکان انجام مطالعه؟
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بررسی نیاز آموزشی، مراقبت پرستاری، معنویت

عنوان انگلیسی Educational Needs Assessment of Spiritual Care in Nurses in Iran in 2021: Using Delphi Techniqueque in 1400
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Nurses are professionally and ethically obliged to provide spiritual care as part of comprehensive care for patients. The present study was conducted to determine the educational needs of nurses to provide spiritual care. Methods: This study was performed descriptively using the Delphi technique from September 2020 to April 2021 at Qom University of Medical Sciences. In the first stage, 10 specialists were selected by purposive sampling method and answered an open-ended question to determine the educational needs of spiritual care. After collecting opinions in three rounds, the needs with an agreement coefficient of more than 51% were prepared in the form of a 15-item questionnaire and the importance of the items was determined by 144 nurses. Needs with scores of 3 or higher were finalized and general and behavioral goals were set for them. Results: In the first, second, and third rounds, 47, 25, and 15 educational needs were determined, respectively, and five general objectives, including familiarity with the holistic approach to human beings and dimensions of health, familiarity with the concepts of spiritual care, familiarity with how obtaining a spiritual history, familiarity with the types of diagnoses and spiritual interventions, and familiarity with the principles of communication in spiritual care were determined. Conclusion: The results of the study can be used for developing a spiritual curriculum and a practical guide to providing spiritual care for nurses and other groups of the health team.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Needs assessment, Nursing care, Spirituality

نویسندگان مقاله اشرف خرمی راد | Ashraf KHoramirad
Spiritual Health Research Center, Qom University of Medical Sciences, Qom, Iran
مرکز تحقیقات سلامت معنوی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران

زهرا عابدینی | zahra abedini
Department of Nursing, School of Nursing, Qom University of Medical Sciences, Qom, Iran
گروه پرستاری دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران

هدی احمری طهران | hoda ahmaritehran
Department of Midwifery, School of Nursing, Qom University of Medical Sciences, Qom, Iran
گروه مامایی دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران

زهره خلجی نیا | Zohreh Khalajinia
Department of Midwifery, School of Nursing, Qom University of Medical Sciences, Qom, Iran
گروه مامایی دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران

ثاراله شجاعی | Sarolah Shojaei
Spiritual Health Research Center, Qom University of Medical Sciences, Qom, Iran
مرکز تحقیقات سلامت معنوی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران

اکرم حیدری | akram heidari
Spiritual Health Research Center, Qom University of Medical Sciences, Qom, Iran
مرکز تحقیقات سلامت معنوی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران

صادق یوسفی | Sadegh Yosefi
Spiritual Health Research Center, Qom University of Medical Sciences, Qom, Iran
مرکز تحقیقات سلامت معنوی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران


نشانی اینترنتی http://jhsme.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-320-1&slc_lang=en&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات