|
اقتصاد کشاورزی و توسعه، جلد ۱۸، شماره ۷۱، صفحات ۹۹-۱۲۰
|
|
|
عنوان فارسی |
بازاریابی نهادههای کشاورزی مطالعه موردی کود شیمیایی، بذر و سموم |
|
چکیده فارسی مقاله |
بررسی بازاریابی و مصرف نهادههای کشاورزی و شناسایی مشکلات بازار نهادههای کشاورزی از مباحثی به شمار میآید که کمتر به آن پرداخته شده است. دخالت گسترده دولت در امر بازاریابی و قیمتگذاری نهادهها، بازار نهادهها را با مشکل مواجه ساخته است. البته کاهش دخالت دولت باید با در نظر گرفتن شرایط بهرهبرداران صورت گیرد. در این مطالعه به تحلیل بازاریابی نهادههای کشاورزی (بذر، کود شیمیایی و سموم) در منطقه مرودشت پرداخته شده است. دادههای تحقیق نیز با استفاده از روش اسنادی و پیمایشی در تابستان سال - جمعآوریشدهو نمونهمورد مطالعه شامل کشاورز منطقه، خردهفروش و عمدهفروش نهادههای کشاورزی بوده است. به این ترتیب مسیرهای مختلف بازاریابی نهادههای کشاورزی (بذر، کود شیمیایی و سموم) مورد بررسی قرار گرفت. براساس یافتههای مطالعه مشخص شد حاشیه بازاریابی نهاده بذر در مسیری که دولت حضور دارد، % و در مسیری که بخش خصوصی وجود دارد، % از قیمت نهایی بذر را در بر میگیرد. در مورد کود شیمیایی حاشیه بازاریابی در مسیر دولتی % و در مسیر خصوصی % قیمت نهایی است. همچنین حاشیه بازاریابی سموم شیمیایی در مسیر دولتی % و در مسیر بخش خصوصی % از قیمت نهایی را شامل میشود. طبقهبندی JEL : Q13, Q12, Q10, M21 |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Agriculture Input Marketing Case Study of Fertilizer, Seed and Pesticide |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Agricultural input marketing is among the subject that has not been studied deeply in Iran. This paper aims to study marketing of agriculture inputs (fertilizer, seed and pesticide) in Marvdasht district of Fars province. The data obtained by using documentary and survey methods in 2007-2008. A sample of 50 farmers, 23 retailers and 10 wholesalers was selected for study. Different marketing channels of agricultural inputs were studied. The findings revealed that in the case of seed, marketing margins involving public and private sector account for 15% and 30% of price paid by consumers, respectively. In the case of fertilizer the corresponding figures for public and private sectors were 15% and 80%, respectively. Also pesticide marketing margin for public and private sectors was accounted about 25% and 50% of price paid by consumer, respectively. JEL Classification: Q13, Q12, Q10, M21 |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
بهاالدین نجفی |
حامد دهقانپور |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://aead.agri-peri.ir/browse.php?a_code=A-10-24-127&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
کاربردی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|