[صفحه اصلي ]      
فصلنامه اقتصاد کشاورزی و توسعه awt-yekta AGRICULTURAL ECONOMICS AND DEVELOPMENT
:: درباره نشريه آخرين شماره تمام شماره‌ها جستجو ثبت نام ارسال مقاله ::
:: دوره 18, شماره 71 - ( 3-1389 ) ::
برگشت به فهرست نشريات جلد 18 شماره 71 صفحات 99-120
XML بازاريابی نهاده­های کشاورزی مطالعه موردی کود شيميايی، بذر و سموم Print

[English Abstract]
نويسندگان: بهاالدين نجفی ، حامد دهقانپور
- ، hdehghanpur@gmail.com
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
چکيده مقاله:

 

  بررسی بازاريابی و مصرف نهاده­های کشاورزی و شناسايی مشکلات بازار نهاده­های کشاورزی از مباحثی به شمار می‌آيد که کمتر به آن پرداخته شده است. دخالت گسترده دولت­ در امر بازاريابی و قيمتگذاری نهاده­ها، بازار نهاده­ها را با مشکل مواجه ساخته است. البته کاهش دخالت دولت بايد با در نظر گرفتن شرايط بهره­برداران صورت گيرد. در اين مطالعه به تحليل بازاريابی نهاده­های کشاورزی (بذر، کود شيميايی و سموم) در منطقه مرودشت پرداخته شده است. داده­های تحقيق نيز با استفاده از روش اسنادی و پيمايشی در تابستان سال ١٣٨٦-٨٧ جمع‌آوري­شده­و­ نمونه­مورد مطالعه شامل ٥٠ کشاورز منطقه، ٢٣ خرده­فروش و ١٠ عمده­فروش نهاده­های کشاورزی بوده است. به اين ترتيب مسيرهای مختلف بازاريابی نهاده­های کشاورزی (بذر، کود شيميايی و سموم) مورد بررسی قرار گرفت.

  براساس يافته­های مطالعه مشخص شد حاشيه بازاريابی نهاده بذر در مسيری که دولت حضور دارد، ١٥% و در مسيری که بخش خصوصی وجود دارد، ٣٠% از قيمت نهايی بذر را در بر می‌گيرد. در مورد کود شيميايی حاشيه بازاريابی در مسير دولتی ١٥% و در مسير خصوصی ٨٠% قيمت نهايی است. همچنين حاشيه بازاريابی سموم شيميايی در مسير دولتی ٢٥% و در مسير بخش خصوصی ٥٠% از قيمت نهايی را شامل مي­شود.

  

  طبقه‌بندی JEL : Q13, Q12, Q10, M21 

  

  

 

واژه‌هاي كليديبازاريابي، نهاده­هاي كشاورزي، شركت خدمات حمايتي، كود شيميايي، بذر، سموم، مرودشت،
متن كامل [PDF 270 kb]
نحوه استناد به مقاله
Download citation data for: BibTeX | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks |  
Send citation data to: CiteULike | RefWorks |
. Agriculture Input Marketing Case Study of Fertilizer, Seed and Pesticide . 3. 2010; 18 (71) :99-120
URL http://aead.agri-peri.ir/browse.php?a_code=A-10-24-127&slc_lang=fa&sid=1
نجفی بهاالدين، دهقانپور حامد. بازاريابی نهاده­های کشاورزی مطالعه موردی کود شيميايی، بذر و سموم . فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد کشاورزی و توسعه. 1389; 18 (71) :99-120
ارسال پيام به نويسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

كد امنيتي را در كادر بنويسيد >
 
برگشت به فهرست نشريات دوره 18, شماره 71 - ( 3-1389 )
Static site map - Persian site map - English site map - Created in 0.382 seconds with 601 queries by AWT YEKTAWEB 2.1.4.4