بررسی بازاريابی و مصرف نهادههای کشاورزی و شناسايی مشکلات بازار نهادههای کشاورزی از مباحثی به شمار میآيد که کمتر به آن پرداخته شده است. دخالت گسترده دولت در امر بازاريابی و قيمتگذاری نهادهها، بازار نهادهها را با مشکل مواجه ساخته است. البته کاهش دخالت دولت بايد با در نظر گرفتن شرايط بهرهبرداران صورت گيرد. در اين مطالعه به تحليل بازاريابی نهادههای کشاورزی (بذر، کود شيميايی و سموم) در منطقه مرودشت پرداخته شده است. دادههای تحقيق نيز با استفاده از روش اسنادی و پيمايشی در تابستان سال ١٣٨٦-٨٧ جمعآوريشدهو نمونهمورد مطالعه شامل ٥٠ کشاورز منطقه، ٢٣ خردهفروش و ١٠ عمدهفروش نهادههای کشاورزی بوده است. به اين ترتيب مسيرهای مختلف بازاريابی نهادههای کشاورزی (بذر، کود شيميايی و سموم) مورد بررسی قرار گرفت.
براساس يافتههای مطالعه مشخص شد حاشيه بازاريابی نهاده بذر در مسيری که دولت حضور دارد، ١٥% و در مسيری که بخش خصوصی وجود دارد، ٣٠% از قيمت نهايی بذر را در بر میگيرد. در مورد کود شيميايی حاشيه بازاريابی در مسير دولتی ١٥% و در مسير خصوصی ٨٠% قيمت نهايی است. همچنين حاشيه بازاريابی سموم شيميايی در مسير دولتی ٢٥% و در مسير بخش خصوصی ٥٠% از قيمت نهايی را شامل ميشود.