این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 17 آبان 1404
اقتصاد کشاورزی و توسعه
، جلد ۱۹، شماره ۷۶، صفحات ۸۳-۱۲۰
عنوان فارسی
بررسی مزیتهای نسبی و اولویتبندی بازارهای هدف کیوی صادراتی ایران
چکیده فارسی مقاله
ایران در طول دو دهه اخیر در حکم یکی از عمدهترین تولیدکنندگان کیوی جهان، توانسته است جایگاه ویژه و مناسبی در صادرات این محصول کسب کند و نیز از سهم قابل قبولی در بازار جهانی برخوردار شود. هدف این تحقیق نیز بررسی مزیت نسبی ایران و کشورهای جهان در تجارت کیوی است. بر این اساس، مطالعه حاضر با استفاده از شاخص مزیت نسبی آشکار شده [1] ( RCA )، در صدد تعیین جایگاه ایران در صادرات کیوی و جایگاه آن در بین کشورهای عمده صادرکننده این محصول در فاصله سالهای 1991-2005 است. بررسیها نشان میدهد در سال 2005 کشورهای نیوزلند، شیلی، یونان، ایتالیا، بلژیک، ایران و هلند از مزیت نسبی صادراتی برخوردار بودهاند و در طی دوره مورد مطالعه (1991-2005) تنها کشورهای بلژیک، ایتالیا و نیوزلند دارای مزیت نسبی صادراتی افزایشی بوده و بر این اساس بیشترین تغییرات مثبت را در الگوی صادراتی خود تجربه کردهاند. در ادامه این تحقیق، جهت بررسی و اولویتبندی بازارهای هدف کیوی صادراتی ایران، تلاش میشود با ارائه فهرستی از بازارهای هدف بالقوه برای صادرکنندگان کشور، کمکی هر چند اندک به صادرکنندگان ایرانی شود تا بتوانند جایگاه مناسبتری در بازارهای جهانی کسب کنند. اصلیترین کشورهای واردکننده کیوی از ایران طی دوره مورد مطالعه (1996-2005) ترکیه، آذربایجان، روسیه، امارات متحده عربی، عراق، ارمنستان، کویت، عربستان و قطر بوده ولی بازارهای هدف بالقوه ایران در صادرات کیوی، کشورهای اسپانیا، هلند، فرانسه، استرالیا، انگلستان، نروژ، سوئد، اتریش، پرتغال و آلمان بودهاند. طبقهبندی JEl : F1 ، F13 ، Q13
کلیدواژههای فارسی مقاله
مزیت نسبی آشکار شده، بازار هدف، صادرات، کیوی، ایران
عنوان انگلیسی
Survey of Iran’ s Comparative Advantage Export and Prioritizing Export Target Markets in Kiwi
چکیده انگلیسی مقاله
During recent two decades, Iran has been achieved a special and proper position and significant share among the kiwi exporters in the world market, as one of the most important kiwi producers in world. This study aims to analyze the comparative advantage of Iran and other countries in kiwi trade using revealed comparative advantage (RCA) index during 1991-2005. The results show that countries such as Newziland, Chili, Greece, Italy, Belgium, Iran and Netherlands enjoyed the comparative advantage in 2005. Only countries such as Belgium, Italy and Newziland their RCA index trends were upward and saw the most changes in 1991-2005. In order to prioritizing of Iran’s kiwi export target markets, this study intends to help the Iranian kiwi exporters achieve a more proper position in the world markets through providing them with a list of potential target markets. The main importers of Iran’s kiwi during 1996-2005 were Turkey, Azerbaijan, Russia, UAE, Iraq, Armenia, Kuwait, Saudi Arabia and Qatar respectively. However, its potential target markets include Spain, Netherlands, France, Australia, England, Norway, Sweden, Austria, Portugal and Germany. JEL Classification: F1,F13,Q13
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
امیرحسین چیذری |
سمیه ابوالحسنی یاسوری | abolhasani yasouri
نشانی اینترنتی
http://aead.agri-peri.ir/browse.php?a_code=A-10-24-78&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات