[صفحه اصلي ]      
فصلنامه اقتصاد کشاورزی و توسعه awt-yekta AGRICULTURAL ECONOMICS AND DEVELOPMENT
:: درباره نشريه آخرين شماره تمام شماره‌ها جستجو ثبت نام ارسال مقاله ::
:: دوره 19, شماره 76 - ( 4-1390 ) ::
برگشت به فهرست نشريات جلد 19 شماره 76 صفحات 83-120
XML بررسی مزيتهای نسبی و اولويت­بندی بازارهای هدف کيوی صادراتی ايران Print

[English Abstract]
نويسندگان: اميرحسين چيذری ، سميه ابوالحسنی ياسوری
- ، s_ yasouri@yahoo. com
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
چکيده مقاله:

 

 

   ايران در طول دو دهه اخير در حکم يکی از عمده­ترين توليدکنندگان کيوی جهان، توانسته است جايگاه ويژه و مناسبی در صادرات اين محصول کسب کند و نيز از سهم قابل قبولی در بازار جهانی برخوردار شود. هدف اين تحقيق نيز بررسی مزيت نسبی ايران و کشورهای جهان در تجارت کيوی است. بر اين اساس، مطالعه حاضر با استفاده از شاخص مزيت نسبی آشکار شده [1] ( RCA )، در صدد تعيين جايگاه ايران در صادرات کيوی و جايگاه آن در بين کشورهای عمده صادرکننده اين محصول در فاصله سالهای 1991-2005 است. بررسيها نشان مي­دهد در سال 2005 کشورهای نيوزلند، شيلی، يونان، ايتاليا، بلژيک، ايران و هلند از مزيت نسبی صادراتی برخوردار بوده­اند و در طی دوره مورد مطالعه (1991-2005) تنها کشورهای بلژيک، ايتاليا و نيوزلند دارای مزيت نسبی صادراتی افزايشی بوده و بر اين اساس بيشترين تغييرات مثبت را در الگوی صادراتی خود تجربه کرده­اند.

  در ادامه اين تحقيق، جهت بررسی و اولويت­بندی بازارهای هدف کيوی صادراتی ايران، تلاش مي­شود با ارائه فهرستی از بازارهای هدف بالقوه برای صادرکنندگان کشور، کمکی هر چند اندک به صادرکنندگان ايرانی شود تا بتوانند جايگاه مناسبتری در بازارهای جهانی کسب کنند. اصلي­ترين کشورهای واردکننده کيوی از ايران طی دوره مورد مطالعه (1996-2005) ترکيه، آذربايجان، روسيه، امارات متحده عربی، عراق، ارمنستان، کويت، عربستان و قطر بوده ولی بازارهای هدف بالقوه ايران در صادرات کيوی، کشورهای اسپانيا، هلند، فرانسه، استراليا، انگلستان، نروژ، سوئد، اتريش، پرتغال و آلمان بوده‌اند.

 

  طبقه‌بندی JEl : F1 ، F13 ، Q13

 

 

 

واژه‌هاي كليديمزيت نسبي آشکار شده، بازار هدف، صادرات، کيوي، ايران،
متن كامل [PDF 407 kb]
نحوه استناد به مقاله
Download citation data for: BibTeX | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks |  
Send citation data to: CiteULike | RefWorks |
. Survey of Iran’ s Comparative Advantage Export and Prioritizing Export Target Markets in Kiwi. 3. 2011; 19 (76) :83-120
URL http://aead.agri-peri.ir/browse.php?a_code=A-10-24-78&slc_lang=fa&sid=1
چيذری اميرحسين، ابوالحسنی ياسوری سميه. بررسی مزيتهای نسبی و اولويت­بندی بازارهای هدف کيوی صادراتی ايران . فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد کشاورزی و توسعه. 1390; 19 (76) :83-120
ارسال پيام به نويسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

كد امنيتي را در كادر بنويسيد >
 
برگشت به فهرست نشريات دوره 19, شماره 76 - ( 4-1390 )
Static site map - Persian site map - English site map - Created in 0.385 seconds with 601 queries by AWT YEKTAWEB 2.1.4.4