ايران در طول دو دهه اخير در حکم يکی از عمدهترين توليدکنندگان کيوی جهان، توانسته است جايگاه ويژه و مناسبی در صادرات اين محصول کسب کند و نيز از سهم قابل قبولی در بازار جهانی برخوردار شود. هدف اين تحقيق نيز بررسی مزيت نسبی ايران و کشورهای جهان در تجارت کيوی است. بر اين اساس، مطالعه حاضر با استفاده از شاخص مزيت نسبی آشکار شده [1]( RCA )، در صدد تعيين جايگاه ايران در صادرات کيوی و جايگاه آن در بين کشورهای عمده صادرکننده اين محصول در فاصله سالهای 1991-2005 است. بررسيها نشان ميدهد در سال 2005 کشورهای نيوزلند، شيلی، يونان، ايتاليا، بلژيک، ايران و هلند از مزيت نسبی صادراتی برخوردار بودهاند و در طی دوره مورد مطالعه (1991-2005) تنها کشورهای بلژيک، ايتاليا و نيوزلند دارای مزيت نسبی صادراتی افزايشی بوده و بر اين اساس بيشترين تغييرات مثبت را در الگوی صادراتی خود تجربه کردهاند.
در ادامه اين تحقيق، جهت بررسی و اولويتبندی بازارهای هدف کيوی صادراتی ايران، تلاش ميشود با ارائه فهرستی از بازارهای هدف بالقوه برای صادرکنندگان کشور، کمکی هر چند اندک به صادرکنندگان ايرانی شود تا بتوانند جايگاه مناسبتری در بازارهای جهانی کسب کنند. اصليترين کشورهای واردکننده کيوی از ايران طی دوره مورد مطالعه (1996-2005) ترکيه، آذربايجان، روسيه، امارات متحده عربی، عراق، ارمنستان، کويت، عربستان و قطر بوده ولی بازارهای هدف بالقوه ايران در صادرات کيوی، کشورهای اسپانيا، هلند، فرانسه، استراليا، انگلستان، نروژ، سوئد، اتريش، پرتغال و آلمان بودهاند.