سامانه مدیریت اسناد ( سبا ) بر روی تمام پایگاه ها فعال شد.
برای مدیریت الکترونیک مقالات ، پایان نامه ها، پروژه ها و سایر اسناد


خدمات سرقت ادبی یکتاوب  خدمات DOI کراس رف

به اطلاع می رساند با توجه به تغییر سامانه رتبه بندی نشریات در آینده، به روز رسانی اطلاعات آن از 97/12/1 انجام نشده است.


، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر نشانه های اضطراب اجتماعی نوجوانان دختر کمرو
چکیده فارسی مقاله مقدمه : کمرویی به عنوان یک ناتوانی با اختلال اضطراب اجتماعی همپوشانی بالایی دارد. درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد از جمله مداخلاتی است که در درمان بسیاری از اختلالات اضطرابی و خلقی به کار رفته است؛ این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر نشانه های اضطراب اجتماعی نوجوانان دختر کمرو انجام شد. روش کار‌: جامعه آماری این پژوهش آزمایشی دربرگیرنده کلیه دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 99-1398 بود که تعداد 30 دانش آموز مطابق با نمره برش در مقیاس تجدیدنظرشده کمرویی چک تشخیص کمرویی را دریافت کرده بودند، با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای و دردسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی ساده در گروههای آزمایش و گواه (15 نفر در هر گروه) جایگزین شدند. هر دو گروه مقیاس فوبی اجتماعی کانور و همکاران را تکمیل کردند و پس از اتمام هشت جلسه درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (هفته‌ای دو جلسه به مدت 4 هفته) در گروه آزمایش، مقیاس مذکور توسط گروه ها تکمیل شد. داده‌ها با استفاده از تحلیل کواریانس در نرم افزار spss.16 تحلیل شدند. یافته ها: براساس نتایج تحلیل کواریانس مشخص شد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر نشانه های اضطراب اجتماعی دانشآموزان دختر کمرو تاثیر معناداری دارد (001/0p< ). نتیجه گیری: با توجه به اینکه آموزش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر نشانههای اضطراب اجتماعی دانشآموزان دختر کمرو تاثیر دارد؛ آموزش این رویکرد درمانی به عنوان یک روش مداخلهای مؤثر برای بهبود نشانههای اضطراب اجتماعی دانشآموزان کمرو پیشنهاد میشود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، اضطراب اجتماعی، کمرویی

عنوان انگلیسی The effect of acceptance and commitment based therapy on the symptoms of social anxiety in shy girls adolescents
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Shyness as a disability overlaps with social anxiety disorder. Acceptance and commitment therapy is one of the interventions that has been used in the treatment of many anxiety and mood disorders. The aim of this study was to determine the effectiveness of acceptance and commitment-based therapy on the symptoms of social anxiety in adolescent girls. Methods: The statistical population of this experimental research included all-female high school students in Tabriz in the academic year 2020-2021, that 30 students who received the diagnosis of shyness in accordance with the cutoff score in the Revised Cheek and Buss Shyness Scale (1983) were selected by multi-stage cluster and available sampling and they were randomly replaced in experimental and control groups (15 people in each group). Both groups completed the social phobia scale of Connor et al.and after completing eight sessions of acceptance and commitment-based therapy (two sessions per week for 4 weeks) in the experimental group, the scale was completed by the groups. Data were analyzed using the analysis of covariance in SPSS.16.  Results: Based on the results of the analysis of covariance, it was found that acceptance and commitment-based therapy has a significant effect on the symptoms of social anxiety in shy female students (p< 0.001). Conclusion: Considering that teaching acceptance and commitment-based therapy has an effect on the symptoms of social anxiety in shy female students; Teaching this therapeutic approach is suggested as an effective intervention method to improve the symptoms of social anxiety in shy students.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Education, Acceptance and commitment based therapy, Social anxiety, Shyness.

نویسندگان مقاله فاطمه کریمی آذر | fatemeh karimiazar
Department of Psychology, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

رعنا ساکن آذری | Rana Saken Azari
Department of Psychology, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

پرویز عبدالتاجدینی | Parviz Abdoltajedini
Department of Psychology, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

معصومه آزموده | Masoumeh Azmoudeh
Department of Psychology, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران


نشانی اینترنتی http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-1921-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات