سامانه مدیریت اسناد ( سبا ) بر روی تمام پایگاه ها فعال شد.
برای مدیریت الکترونیک مقالات ، پایان نامه ها، پروژه ها و سایر اسناد


خدمات سرقت ادبی یکتاوب  خدمات DOI کراس رف

به اطلاع می رساند با توجه به تغییر سامانه رتبه بندی نشریات در آینده، به روز رسانی اطلاعات آن از 97/12/1 انجام نشده است.


، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر مداخلات شناختی رفتاری بر ناگویی های خلقی در بیماران تحت همودیالیز
چکیده فارسی مقاله مقدمه: ناگویی خلقی با بسیاری از مشکلات سلامتی فیزیکی ارتباط دارد. از آنجایی که بیماران تحت درمان با همودیالیز، استرس های مزمن جسمی و روانشناختی را تجربه می کنند، این پژوهش با هدف تعیین تأثیر بحث گروهی مبتنی بر مداخلات شناختی رفتاری بر ناگویی های خلقی در بیماران تحت همودیالیز انجام شد. روش کار: مطالعه حاضر از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی بود. 60 نفر از بیماران تحت همودیالیز بیمارستان گلدیس شاهین شهر در نیمه دوم سال 1398 به روش نمونه گیری در دسترس و بر اساس معیارهای ورود انتخاب شدند و با استفاده از جدول اعداد تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه ناگویی خلقی تورنتو (یلور، راین و باگبی، 1985) استفاده شد. برای گروه مداخله، 8 جلسه 60 دقیقه ای بحث گروهی مبتنی بر مداخلات شناختی رفتاری انجام شد. داده‌ها با نرم‌افزار آماری SPSS19 تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: میانگین میزان ناگویی های خلقی قبل از مداخله درگروه مداخله (46/5 ± 51/62) و در گروه کنترل (53/3 ± 44/62) بود که بعد از مداخله در گروه مداخله به (09/4 ± 62/43) و در گروه کنترل به (57/3 ± 32/62) رسید و این اختلاف در گروه مداخله معنی دار بود (001/0p<). نتیجه‌گیری:  باتوجه به اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر مداخلات شناختی رفتاری بر ناگویی های خلقی در بیماران تحت همودیالیز، پیشنهد می شود پرستاران روش به کار گرفته شده در پژوهش حاضر را به عنوان یک روش ساده و کم هزینه در کاهش ناگویی های خلقی بیماران تحت همودیالیز مورداستفاده قرار دهند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مداخلات شناختی رفتاری، ناگویی خلقی، همودیالیز

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Group Discussion based on Cognitive-behavioral Intervention on Alexithymia in Hemodialysis Patients
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Alexithymia and difficulty in identifying and expressing emotions are associated with many physical health problems. Since hemodialysis patients experience chronic physical and psychological stress, the aim of this study was to determine the effectiveness of group discussion based on cognitive-behavioral interventions on alexithymia in patients undergoing hemodialysis. Methods: The present study was a randomized clinical trial. 60 patients undergoing hemodialysis in Goldis Shahinshahr hospital in the second half of 2019 were selected through a convenience sampling method based on inclusion criteria and randomly using a random number table in both intervention and control groups. The demographic information questionnaire and the Toronto alexithymia questionnaire (Taylor, Ryan & Bagby, 1985) were used to collect data. For the intervention group, 8 sessions of 60-minute group discussion based on cognitive-behavioral interventions were performed Data were analyzed using SPSS19 statistical software.  Results:  The mean alexithymia Score was 62/51±5/46 in the intervention group, and 62/44±3/53 in the control group before the intervention, which respectively reached 43/62±4/09 and 62/32±3/57 after implementation of the intervention and this difference was significant in the intervention group (p≤0/001).  Conclusion: Considering the effectiveness of group training based on cognitive-behavioral interventions on mood disorders in hemodialysis patients, it is suggested that nurses use the method used in the present study as a simple and low-cost method in reducing mood disorders in hemodialysis patients
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Cognitive-Behavioral Interventions, Alexithymia, Hemodialysis

نویسندگان مقاله شیرین جعفریان دهاقانی | Shirin Jafarian dehaghani
Nursing and Midwifery Faculty, Khorasgan Azad University, Isfahan, Iran
دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، دانشکده پرستاری و مامایی، اصفهان، ایران

رویا ترکاشوند | Roya Torkashvand
Nursing and Midwifery Faculty, Khorasgan Azad University, Isfahan, Iran
دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، دانشکده پرستاری و مامایی، اصفهان، ایران


نشانی اینترنتی http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-1918-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات