سامانه مدیریت اسناد ( سبا ) بر روی تمام پایگاه ها فعال شد.
برای مدیریت الکترونیک مقالات ، پایان نامه ها، پروژه ها و سایر اسناد


خدمات سرقت ادبی یکتاوب  خدمات DOI کراس رف

به اطلاع می رساند با توجه به تغییر سامانه رتبه بندی نشریات در آینده، به روز رسانی اطلاعات آن از 97/12/1 انجام نشده است.


، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی ارتباط عملکرد انعکاسی با سبک های غذا دادن مادران کودکان پیش دبستانی شهر قزوین
چکیده فارسی مقاله مقدمه: رفتارهای غذایی کودکان موضوع بسیار مهمی است که بسیاری از والدین را درگیر می­کند. نقش فهم مادر از احساسات کودک و شیوه­های غذا دادن او از موضوعات مهم تعامل مادر-کودک است. به همین دلیل پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه عملکرد انعکاسی با سبک­های غذا دادن مادران کودکان پیش­دبستانی شهر قزوین انجام شد. روش­: پژوهش حاضر از نوع همبستگی می­باشد. جامعه آماری پژوهش را مادران دارای کودک 0 تا 5 سال شهر قزوین تشکیل می­دهد. برای انجام پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری داوطلبانه تعداد 163 نفر انتخاب شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه­های عملکرد انعکاسی مادر (PRFQ) و سبک­های غذا دادن مادر به کودک (ISS) بود. داده های پژوهش با استفاده از تحلیل همبستگی کانونی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ها: دو کانون اصلی شناسایی شد. کانون اول به شدت تحت تأثیر خرده مقیاس­های پیش­ذهنی سازی و علاقه و کنجکاوی از عملکرد انعکاسی مادر و خرده مقیاس­های فشار آوردن، پاداش دادن و الگوسازی از سبک غذا دادن قرار دارد.  کانون دوم، تحت تأثیر اطمینان و علاقه و کنجکاوی از عملکرد انعکاسی و الگوسازی، پایش، کنترل، فشار آوردن و محدودسازی از سبک­های غذا دادن قرار دارد. نتیجه­گیری: عملکرد انعکاسی مادر نقش به سزایی در تعیین شیوه­های غذا دادن او به کودک دارد. در صورتی که مادران عملکرد انعکاسی بهتری داشته باشند از روش­های کارآمدتر برای تعامل با کودک در ارتباط با تغذیه استفاده می­کند و انعطاف بیشتری در این روش­ها از خود نشان می­دهد.­
کلیدواژه‌های فارسی مقاله عملکرد انعکاسی مادر، سبک های غذا دادن، کودکان پیش دبستانی.

عنوان انگلیسی The Relation between Maternal Reflective Function and Feeding Strategies in Preschool Children of Qazvin
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Children's eating behaviors are a very important issue that concerns many parents. The role of the mother in understanding the child's feelings and feeding strategies is one of the most important issues of mother-child interaction. Therefore, the aim of this study was to determine the relationship between reflective function and feeding styles of mothers of preschool children in Qazvin. Methods: The present study is a correlational study. The statistical population of the study consists of mothers with children aged 0 to 5 years in Qazvin. To conduct the research, 163 participants were selected using voluntary sampling method. The research instruments included the Parental Reflective Functioning Questionnaire (PRFQ) and Instrument for the identification of parental feeding strategies (ISS).  Research data were analyzed using canonical correlation analysis. Results: Two dimensions were identified. The first dimension was strongly influenced by the pre-mentallization and interest-curiosity subscales of maternal reflective function and the pressing, rewarding, and modeling subscales of the feeding styles. The second dimension was influenced by certainty and interest-curiosity subscales of maternal reflective function and modeling, monitoring, child's control, pressing and restriction subscales of the feeding styles. Conclusion: The maternal reflective function plays an important role in determining her feeding styles. If mothers have better reflective function, they will use more functional methods to interact with the child in relation to nutrition and will show more flexibility in these methods.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Maternal Reflective Function, Feeding Styles, Preschool Children.

نویسندگان مقاله زهرا کشاورز ترک | Zahra Keshavarz Tork
Azad University of Buin Zahra
دانشگاه آزاد بوئین زهرا

افسانه علیزاده | Afsaneh Alizadeh Asli
Azad University of Buin Zahra
دانشگاه آزاد اسلامی بوئین زهرا

محمود بهرامخانی | Mahmoud Bahramkhani
University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی قزوین


نشانی اینترنتی http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-1989-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات