|
، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
ارتباط عملکرد انعکاسی با سبک های غذا دادن مادران کودکان پیش دبستانی شهر قزوین |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: رفتارهای غذایی کودکان موضوع بسیار مهمی است که بسیاری از والدین را درگیر میکند. نقش فهم مادر از احساسات کودک و شیوههای غذا دادن او از موضوعات مهم تعامل مادر-کودک است. به همین دلیل پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه عملکرد انعکاسی با سبکهای غذا دادن مادران کودکان پیشدبستانی شهر قزوین انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش را مادران دارای کودک 0 تا 5 سال شهر قزوین تشکیل میدهد. برای انجام پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری داوطلبانه تعداد 163 نفر انتخاب شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای عملکرد انعکاسی مادر (PRFQ) و سبکهای غذا دادن مادر به کودک (ISS) بود. داده های پژوهش با استفاده از تحلیل همبستگی کانونی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: دو کانون اصلی شناسایی شد. کانون اول به شدت تحت تأثیر خرده مقیاسهای پیشذهنی سازی و علاقه و کنجکاوی از عملکرد انعکاسی مادر و خرده مقیاسهای فشار آوردن، پاداش دادن و الگوسازی از سبک غذا دادن قرار دارد. کانون دوم، تحت تأثیر اطمینان و علاقه و کنجکاوی از عملکرد انعکاسی و الگوسازی، پایش، کنترل، فشار آوردن و محدودسازی از سبکهای غذا دادن قرار دارد. نتیجهگیری: عملکرد انعکاسی مادر نقش به سزایی در تعیین شیوههای غذا دادن او به کودک دارد. در صورتی که مادران عملکرد انعکاسی بهتری داشته باشند از روشهای کارآمدتر برای تعامل با کودک در ارتباط با تغذیه استفاده میکند و انعطاف بیشتری در این روشها از خود نشان میدهد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
عملکرد انعکاسی مادر، سبک های غذا دادن، کودکان پیش دبستانی. |
|
عنوان انگلیسی |
The Relation between Maternal Reflective Function and Feeding Strategies in Preschool Children of Qazvin |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Children's eating behaviors are a very important issue that concerns many parents. The role of the mother in understanding the child's feelings and feeding strategies is one of the most important issues of mother-child interaction. Therefore, the aim of this study was to determine the relationship between reflective function and feeding styles of mothers of preschool children in Qazvin. Methods: The present study is a correlational study. The statistical population of the study consists of mothers with children aged 0 to 5 years in Qazvin. To conduct the research, 163 participants were selected using voluntary sampling method. The research instruments included the Parental Reflective Functioning Questionnaire (PRFQ) and Instrument for the identification of parental feeding strategies (ISS). Research data were analyzed using canonical correlation analysis. Results: Two dimensions were identified. The first dimension was strongly influenced by the pre-mentallization and interest-curiosity subscales of maternal reflective function and the pressing, rewarding, and modeling subscales of the feeding styles. The second dimension was influenced by certainty and interest-curiosity subscales of maternal reflective function and modeling, monitoring, child's control, pressing and restriction subscales of the feeding styles. Conclusion: The maternal reflective function plays an important role in determining her feeding styles. If mothers have better reflective function, they will use more functional methods to interact with the child in relation to nutrition and will show more flexibility in these methods. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Maternal Reflective Function, Feeding Styles, Preschool Children. |
|
نویسندگان مقاله |
زهرا کشاورز ترک | Zahra Keshavarz Tork Azad University of Buin Zahra دانشگاه آزاد بوئین زهرا
افسانه علیزاده | Afsaneh Alizadeh Asli Azad University of Buin Zahra دانشگاه آزاد اسلامی بوئین زهرا
محمود بهرامخانی | Mahmoud Bahramkhani University of Medical Sciences دانشگاه علوم پزشکی قزوین
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-1989-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|