آموزش علوم دریایی، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۱۲-۲۸

عنوان فارسی بررسی تأثیر ادراک کارکنان از رهبری دانش بر تسهیم دانش با نقش واسط ابعاد سرمایه اجتماعی (مورد مطالعه: کارکنان دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) نوشهر)
چکیده فارسی مقاله هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر ادراک کارکنان از رهبری دانش بر تسهیم دانش با نقش واسط ابعاد سرمایه اجتماعی می‌باشد. رسیدن به اهداف سازمان بستگی به توانایی کارکنان در انجام وظایف محوله و انطباق با محیط دارد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش پژوهش، پیمایشی- همبستگی است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کارکنان دانشگاه نیروی دریایی امام خمینی (ره) است. براساس حجم جامعه، نمونه‌ای متشکل از 170 نفر از طریق فرمول کوکران، با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسشنامه‌ای با 30 سؤال با طیف لیکرت 5 گزینه‌ای از «کاملاً مخالف» تا «کاملاً موافق» تنظیم شده بود. روایی صوری، با استفاده از نظرات اساتید مدیریت و روایی سازه پرسشنامه با استفاده از تحلیل عاملی و نیز پایایی متغیرهای پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS و Smart PLS انجام شد. پس از جمع آوری اطلاعات فرضیات تحقیق بر اساس معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد که معادلات ساختاری به کار گرفته شده، در جامعه ی پژوهش، مدل نظری قوی برای پیش بینی تسهیم دانش از طریق رهبری دانش و ابعاد سرمایه اجتماعی (تعاملات اجتماعی، اعتماد، ایجاد چشم انداز مشترک) است. همچنین تأثیر مثبت و معنی‌دار رهبری دانش بر تسهیم دانش به واسطه ابعاد سرمایه اجتماعی مورد تائید قرار گرفت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رهبری دانش، سرمایه اجتماعی، تسهیم دانش،

عنوان انگلیسی Investigating the Effect of Employees’ Perception of Knowledge Leadership on Knowledge Sharing with the Interface Role of Social Capital Dimensions (Case Study: Imam Khomeini Naval Academy, Noshahr)
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this research is to investigate the effect of employees' perception of knowledge leadership on knowledge sharing with the interface role of social capital dimensions. Achieving the goals of the organization depends on the ability of employees to perform their assigned tasks and adapt to the environment. This research is applied in terms of purpose and in terms of research method, survey-correlation. The statistical population of the present research includes employees of Imam Khomeini Naval Academy. Based on community size, a sample of 170 people was selected through stratified random sampling through Cochran's formula. The data collection instument was a 30-question questionnaire with a Likert scale of 5 options from "completely disagree" to "fully agree". The face validity was confirmed by using the faculty members' opinion and the construct validity of the questionnaire was confirmed by using factor analysis and also the reliability of the questionnaire variables using was confirmed by using Cronbach's alpha coefficient. Data analysis was performed using SPSS and Smart PLS software. After collecting data, the research hypotheses were tested based on structural equations. The results showed that the structural equations used in the research community have a strong theoretical model for predicting knowledge sharing through knowledge leadership and dimensions of social capital (social interactions, trust, creating a shared vision). The positive and significant impact of knowledge leadership on the sharing of knowledge was also confirmed by social capital dimensions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Knowledge Leadership, Social Capital, Knowledge Sharing

نویسندگان مقاله حامد محمدی شهرودی |
دانشجوی دکتری، دانشکده علوم اداری و اقتصادی ،دانشگاه فردوسی مشهد ،مشهد ، ایران.

محمد حسین نعمتی |
گروه مدیریت، دانشگاه علوم دریایی امام خمینی، نوشهر،

فرشته صادقی |
کارشناس ارشد، دانشکده علوم اداری و اقتصادی ،دانشگاه فردوسی مشهد ،مشهد ، ایران

لیلی طباخیان |
کارشناس ارشد، دانشکده علوم اداری و اقتصادی ،دانشگاه فردوسی مشهد ،مشهد ، ایران


نشانی اینترنتی http://rmt.iranjournals.ir/article_31486_6d681629e49a9ef860a6cafd7003ee6c.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2121/article-2121-664042.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات