|
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۴، شماره ۱۴۷، صفحات ۱۹-۳۰
|
|
|
عنوان فارسی |
معرفی برنامه سالهای شگفت انگیز به منظور کاهش مشکلات رفتاری کودکان با اختلالهای هیجانی-رفتاری |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه: بهطورکلی، الگوهای رفتاری مخربی از قبیل اختلال کمتوجهی-بیشفعالی، نافرمانی مقابلهای و سلوک و اختلالهای افسردگی و اضطرابی را با عنوان اختلالهای هیجانی-رفتاری معرفی میکنند. از آنجا که این اختلالها مشکلاتی را در مدرسه، خانه و دیگر موقعیتهای اجتماعی برای این کودکان و اطرافیان آنها ایجادکرده، همچنین بر عمکلرد روانی-اجتماعی و موفقیتهای تحصیلی آنها اثر سوء میگذارد، انجام مداخلههایی برای کاهش مشکلات رفتاری این کودکان، ضروری به نظر میرسد. از اینرو، هدف پژوهش حاضر، معرفی برنامه سالهای باورنکردنی بهعنوان مداخلهای برای کاهش مشکلات رفتاری این کودکان بود. به این منظور با روش مروری، متون اصلی شامل کتابها و مقالههای علمی در این زمینه طی سالهای 1995 تا 2017 از پایگاههای معتبر اطلاعاتی استخراج و بررسی شد. نتیجهگیری: مرور ادبیات پژوهش نشان داد که برنامه سالهای باورنکردنی میتواند از طریق آموزش والدین بهعنوان مداخلهای کارآمد، کمهزینه و مقرونبهصرفه برای کاهش مشکلات رفتاری کودکان با اختلالهای هیجانی-رفتاری در مدارس و کلینیکهای توانبخشی استفاده شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Introduction to Incredible Years Programs for decrease Behavioral problems in Children with Emotional and Behavioral disorders |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: Overall, the pattern of disruptive behaviors, such as attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD), oppositional defiant disorder (ODD), conduct disorder (CD), depressive disorders and anxiety disorders are introduced by emotional and behavioral disorders (EBD). Since this disorders cause some problems in children and others in school, home and other social location and also, effect on their psychosocial function and academic achievement, so that it is necessary to use interventions for decrease behavioral problems of these children. The purpose of this Study was introduction incredible years program (IYP) for decrease behavioral problems of these children. The books and scientific papers surveyed in this field from scientific databases, since 1995 until 2017. Conclusion: The literature research show that it can be used from incredible year program for decrease behavioral problems in children with EDB, as effective, low costs and affordable intervention in school and rehabilitation clinics. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
عادل محمدزاده | Adel Mohamadzade University of Isfahan دانشگاه اصفهان
امیر قمرانی | Amir Ghamarani University of Isfahan دانشگاه اصفهان
|
|
نشانی اینترنتی |
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-1208-3&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/727/article-727-594888.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
اختلالات رفتاری |
نوع مقاله منتشر شده |
مطالعه موردی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|