مطالعات رسانه ای، جلد ۱۲، شماره ۳(پیاپی۳۹)، صفحات ۳۷-۵۲

عنوان فارسی مطالعه تطبیقی همخوانی تولیدات سینمایی کودک با اقتضائات سنی
چکیده فارسی مقاله سوال مطرح در این زمینه این است که آیا بین محتوای فیلم های کودک ساخت کشور ایران و پخش شده از گروه کودک سیمای جمهوری اسلامی ایران با اقتضائات سنی آنان تطابق وجود دارد؟ در این پژوهش از روش تحلیل محتوا با شکل استنباطی آن استفاده شده و فیلم های کودک پخش شده از شبکه دوم سیما در دهه های 80-70 به عنوان جامعه آماری درنظر گرفته شده و در بین فیلم های کودک منتشر شده 12 فیلم از بین فیلم های در دسترس به عنوان نمونه مورد نظر است.صحنه های هرفیلم به عنوان واحد تحلیل انتخاب و صحنه های فیلم ها کدگذاری و تحلیل شده است.پس از انجام پژوهش مشخص شد بین تولیدات سینمایی کودک با شرایط سنی آنان تطابق پایین وجود دارد و بیشتر مولفه های موضوع ، رنگ و موسیقی فیلم های منتشر شده پاسخ گوی نیازهای کودک بوده و کودکان را راهنمایی و هدایت می کنند.عدم توجه به مجاز شخصیت در فیلم های کودک که جذابیت و تاثیر گذاری فیلم برای کودک را افزایش می دهد و فقدان توجه به ریتم صحنه در تاثیر پیام و افزایش جذابیت از جمله موارد قابل توجه می باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فیلم کودک،اقتضائات سنی،کودک،یادگیری کودک،

عنوان انگلیسی the comparative study of correspondence between the film products for children and the requirements of this age group
چکیده انگلیسی مقاله The question in this field is: is there a correspondence between the content of children movies made and broadcast by Iran, and their age requirements? For answering this question, we have used the context analyzing method with its implicative form through categorical- assessment methods, and we studied on the children films which are broadcast from the channel 2 of IRIB in the 70s and as the population, and among the published children movies, twelve films from the available films are discussed as the desired sample through combinative and incorporative sampling with two multi-stage and purposeful techniques. The scenes of each film are selected as the analyzing unit, and have been coded and analyzed. After the research, we realized that there is very low correspondence between children film products and their age requirement, and the most published films of the colors and music videos released respond to the children's needs and guide them. Neglecting the character allegory in children movies which can increase the effectiveness of the movie, and lacking the sufficient remarks about rhythm and increase the attractiveness of the message, including the impact is significant.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ندا شفقت |
کارمند روابط عمومی

سید رضا نقیب السادات |
استاد دانشگاه علامه طباطبایی تهران


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات