مطالعات رسانه ای، جلد ۱۲، شماره ۳(پیاپی۳۹)، صفحات ۲۱-۳۶

عنوان فارسی سواد رسانه ای و آگاهی از آسیب های شبکه های اجتماعی
چکیده فارسی مقاله هدف از انجام این پژوهش مطالعه تطبیقی هم‌خوانی تولیدات سینمایی کودک با اقتضائات سنی این گروه می‌باشد. که با استفاده از نظریه‌های استفاده و رضامندی و برجسته‌سازی به آن پرداخته شده است. در این پژوهش از روش تحلیل محتوا با شکل استنباطی آن با دو تکنیک مقوله‌ای – ارزیابی استفاده شده و فیلم‌های کودک پخش شده از شبکه دوم سیما در دهه‌های 70 و 80 به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شده و در بین فیلم‌های کودک منتشر شده 12 فیلم در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شده است. صحنه (سکانس) هر فیلم به عنوان واحد تحلیل انتخاب و صحنه (سکانس) فیلم‌ها کدگذاری و تمام‌شماری شده است. پس از انجام پژوهش مشخص شد بین تولیدات سینمایی کودک با شرایط سنی آنان تطابق بالایی وجود ندارد. عدم توجه به مجاز شخصیت در فیلم‌های کودک و فقدان توجه به ریتم صحنه که نقش مهمی در تاثیر پیام و افزایش جذابیت فیلم بازی می‌کنند از جمله موارد قابل توجه می‌باشد. وجود تناسب مولفه‌هایی مانند: موضوع ، رنگ و موسیقی فیلم‌های منتشر شده با سن کودک و پاسخ‌گوی نیازهای کودکان بودن از جمله موارد رعایت شده در ساخت فیلم کودک است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Media Literacy and Awareness of the Social Network Damages
چکیده انگلیسی مقاله Purpose: The main objective of the study was to investigate the relationship between media literacy and awareness of the social network damages of Regional Information Center of Science and Technology (RICeST) and Islamic World Science Citation Center (ISC). Methodology: Due to the nature of the study descriptive- correlation survey method has been used. For data collection two researcher made questionnaire has been used. The populations of the study indicate all staffs of RICeST and ISC including 160 persons that based on simple random sampling and with use of Krejcie and Morgan table, 113 persons were selected as the sample population. Findings: Results showed that the media literacy skills of respondents has been higher than average. There is a positive and significant relationship between media literacy skills and their use of social networks. Also there is a positive and significant relationship between staff’s media literacy and their awareness of the social network damages (cultural, social, family and mental-individual). Conclusion: In today's digital and informational world, the ability of people to have access to new skills and new literacies, such as media literacy, is of particular importance. They need to learn these skills so that they can use the appropriate criteria to evaluate social networks and the news and information contained therein, and use accurate and effective information for their decisions
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسن مقدس زاده |
عضو هیئت علمی گروه پژوهشی مدیریت اطلاعات

هاجر صفاهیه |
عضو هیئت علمی گروه پژوهشی ارزیابی و توسعه منابع/ مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم فناوری


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات