|
شعر پژوهی، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۷۷-۹۸
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر بافت بر هویت؛ بررسی رویکرد سعدی نسبت به مواجهه با «دیگری» در گلستان و غزلیات |
|
چکیده فارسی مقاله |
هویت مفهومی متکثّر و چندبعدی است. این ویژگی باعث میشود تا هویت در بافتهای گوناگون جلوههای متفاوت داشته باشد. تغییرات هویت در تغییر رفتار شخص قابل مشاهده است. بر این اساس ممکن است شخصی واحد در بافتهای گوناگون، هویتی و رفتارهایی متفاوت بروز دهد. مواجهه با «دیگری» از جلوههای مهم رویکرد انسان است. در این مواجههی سرنوشتساز، انتخاب میان خشونت یا مدارا اهمیت بسیار دارد؛ خشونت فضا را بر «دیگری» میبندد و مدارا راه را برای همزیستی و استفاده از ظرفیتهای زندگی فراهم میکند. در این پژوهش رویکرد سعدی نسبت به «دیگری» در دو بافت تعلیمی و غنایی بررسی شدهاست؛ معلمی و عاشقی از شاخصههای مهم هویت سعدی است؛ کتاب تعلیمی گلستان، نمایانگر سعدی معلم و غزلیات عاشقانه، بازتاب دهندهی سعدی عاشق است. با مطالعهی رویکرد سعدی نسبت به «دیگری» در این دو اثر، میتوان تفاوت بافت را در هویت و رویکردهای ناشی از آن مطالعه کرد. در این بررسی مشخص شد که سعدی در بافتهای گوناگون، نسبت به مسألهای واحد –مواجهه با «دیگری»- رویکردهایی متفاوت نشان داده است؛ سعدی معلم، رویکرد بسیار تندتری از سعدی عاشق، نسبت به «دیگری» دارد. تفاوت مواجههی سعدی با «دیگری» نشان می-دهد که هویت، سیال و متغیر است و در بافتهای گوناگون، جلوههایی متفاوت دارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
سعدی، گلستان، غزلیات سعدی، هویت، دیگری، |
|
عنوان انگلیسی |
Influence of context on identity; Investigation of approach of Sadi in facing the "other' at Gulestan and Ghazels |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Generally, identity is a complex and multidimensional concept leading to identity appearing in various contexts with different effects. Changes caused by identity can be seen in the behavior of the person so that a specific person in different contexts can potentially behave with various identities and manners. Facing the "other" is an important approach in the social life of people. In such an encounter, choosing between tolerance and violence has a significant role; violence limits the "other" while, tolerance provides coexistence and cooperation for the people. The aim of this study is to investigate Sa'di's approach to facing the "other" at two different contexts; as a teacher and as a lover. These two contexts are very important indices of Sa'di's identity. Gulestan is an indicator of how Sa'di behaves as a teacher and Ghazels display how Sa'di is as a lover. Differences due to the approach of Sa'di about "other" can clearly be observed in these different genres based on the effect of contextual impact of identity. As a result, Sa'di as a teacher shows more violence to the "other" in comparison with Sa'di as a lover. Keywords: Sa'di, Gulestan, Ghazels of Sa'di, Identity, Other. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
sadi, Gulestan, Ghazels of Sadi, Identity, Other |
|
نویسندگان مقاله |
رضا زرین کمر | دکترای زبان و ادبیات فارسی/ دانشگاه مازندران
مرتضی محسنی | دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی / دانشگاه مازندران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jba.shirazu.ac.ir/article_4120_d364b800ff21817b9672a22c38683269.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/926/article-926-575364.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|