گلجام، جلد ۴، شماره ۱۰، صفحات ۸۷-۱۰۰

عنوان فارسی اسطوره هوشنگ‌شاه در قالی‌های تصویری دوره قاجاریه
چکیده فارسی مقاله  از قرن سیزدهم هجری (دوره قاجار)، شاهد حضور قالی‌هایی با عنوانِ تصویری در ایران هستیم. این نوع قالی‌ها با طرح و ابعاد خاص خودشان، به نوعی نشان دهنده تغییر در سلیقه تولید و مصرف و نیز اثر‌پذیری قالی‌بافی ایران از دیگر هنرها و برخی تحولات اجتماعی است. هنرمندانِ قالی‌های تصویری ایران، موضوعاتی همانندِ تصاویر پادشاهان کهن و تاریخی و نیز شاهانِ معاصر را بر روی این قالی‌ها بافته‌اند. در این میان، هوشنگ‌شاه از جمله شخصیت‌هایی است که حضوری گسترده در میان این تولیدات و بافته‌ها دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که هوشنگ‌شاه از جایگاه ویژه‌ای در میان شاهان اساطیری ایران برخوردار است. او کاشف بسیاری از موارد مهم و اثر‌گذار در زندگی و تمدن بشری در دوره اساطیری ایران محسوب شده و از طرفی دیگر بسیاری از صفات و خصلت‌های انسانی و نیکو را به او نسبت داده‌اند. و همین خصوصیت‌ها و ویژگی‌ها به نوعی می‌تواند حضور تصویر این پادشاه اساطیری را در تولیدات آثار هنری از جمله قالی توجیه کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله قالی تصویری، قاجاریه، اسطوره، هوشنگ‌شاه

عنوان انگلیسی Myth of King Hooshang (Hooshang Shah) in Pictorial Rugs of Qadjar Dynasty
چکیده انگلیسی مقاله Since 13th century (A.H.), we have been encountering the so-called pictorial rugs in Iran. These rugs have their own styles and sizes and reflect two major points: first, a kind of change in fabrication and consumption taste and second, the influence of other types of art and social reformations. Iranian pictorial rugs artists have designed and woven these rugs using themes such as ancient or contemporary Iranian kings' portraits. Among which, King Hooshang (Hooshang Shah) is one of the figures who can be seen in these fabrics and weavings very often. Studies show that King Hooshang stands on a peculiar position among Iranian mythical kings. He is supposed to be the discoverer of many of the instrumental and influential elements of the human life and civilization in Iranian mythology. On the other hand, he is believed to have so many praiseworthy and humane traits. These traits and features can justify the presence of this mythical king's portrait in art works and particularly rug weavings.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی وندشعاری | ali vandshoari
faculty member for tabriz university of islamic arts
دانشگاه هنر اسلامی تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه هنر اسلامی تبریز (Art university of tabriz)


نشانی اینترنتی http://goljaam.icsa.ir/browse.php?a_code=A-10-608-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1535/article-1535-573877.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده نماد شناسی و اسطوره شناسی
نوع مقاله منتشر شده علمی - پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات