گلجام، جلد ۶، شماره ۱۵، صفحات ۱۲۷-۱۴۹

عنوان فارسی صناعت دست‌ریسی در نگارگری ایرانی سده نهم تا یازدهم
چکیده فارسی مقاله در این مقاله، برای شناسایی ویژگی‌های تولید نخ مورد نیاز صنعت نساجی در سده‌های پانزدهم/ نهم تا هفدهم/ یازدهم 22 اثر نگارگری از نگارگران بزرگ آن دوره که در آن‌ها نگاره ریسندگی به کار رفته بود، از منابع مختلف جمع‌آوری پس از بررسی و تطبیق آن‌ها با ویژگی‌ها و خصوصیات فنی موجود از صناعت دست‌ریسی، نسبت به نتیجه‌گیری اقدام گردید. با بررسی این آثار مشخص گردید که ریسندگی از جمله فعالیت‌های متداول سده‌های پانزدهم/ نهم تا هفدهم/ یازدهم بوده است که با استفاده از دوک یا چرخ نخ‌ریسی توسط میان‌سالان، پیران و از کار افتادگان در کنار کارهای روزمره صورت می‌پذیرفته است. نگارگران در آثار خود با دقت و ظرافت قابل ملاحظه‌ای ضمن تصویر کردن اجزای مختلف دوک و چرخ نخ‌ریسی، به منبع تأمین الیاف مورد نیاز برای ریسندگی و تفاوت‌های فنی استفاده از الیاف مختلف برای رشتن آگاهی کامل داشته و آن را در آثار خود به نمایش درآورده‌اند. انواع مختلف دوک و چرخ نخ‌ریسی نیز بسته به موقعیت و فضای اجتماعی موضوع نقاشی، در آثار موجود به کار رفته است. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Hand Spinning in the Iranian Paintings of the 15th to 17th Centuries
چکیده انگلیسی مقاله The manufacturing of costly hand woven rugs and floor coverings during the 15th to 17th centuries represented a splendid golden age for the Iranian textile industry. Without using high-quality yarns, the productions of such woven materials were surely impossible. To analyze and identify the technical specifications of the required yarns in this industry during the aforementioned centuries, the remaining products not only could be analyzed, but they also could be examined in the great works of the paintings of that era. Examining the 15th to 17th centuries main paintings in which spinning were manifested, characteristics and technical specification of spinning handicrafts within this period have been determined. The collected data revealed that spinning, which was done by the middle-aged, elderly, and disabled as one of their daily activities, used to be very common during the 15th to 17th centuries. The painters, carefully portraying the various parts of the spindle and the spinning wheel in their works, were completely aware of the yarn source and their technical differences in spinning different yarns. This could be clearly observed in their works. According to the social situation of the painting context and with emphasis on the specific considerations of the various instruments usage, special use was made of various types of spindles and spinning wheels. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سیدعلی مجابی | seyed ali mojabi
faculty of arts, architecture and urban planning, islamic azad university, najafabad branch
دانشکده هنر، معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد (Islamic azad university of najafabad)

زهرا فنایی | zahra fanaee
faculty of arts, architecture and urban planning, islamic azad university, najafabad branch
دانشکده هنر، معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد (Islamic azad university of najafabad)


نشانی اینترنتی http://goljaam.icsa.ir/browse.php?a_code=A-10-61-6&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1535/article-1535-573839.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تاریخ فرش
نوع مقاله منتشر شده علمی - پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات