گلجام، جلد ۱۲، شماره ۳۰، صفحات ۲۶-۳۸

عنوان فارسی مطالعه تطبیقی نقش سیاست در هنر دو سده‌ی اخیر ایران و فلسطین اشغالی (مورد مطالعه:‌ قالی‌های کلیمی)
چکیده فارسی مقاله با مهاجرت قوم بنی‌اسرائیل به ایران و سایر کشورهای تولیدکننده فرش، نقش آنها در تجارت سبب شد تا اندیشه‌های مذهبی آنان رفته‌رفته به هنرهای سنتی این کشورها راه یافته و قالی‌های کلیمی پدید‌ آیند که نقوش مذهبی آیین موسی‌(ع) یا امضای تجار کلیمی را دربر می‌گیرند. از سال 1850 میلادی قالی‌های کلیمی در شهرهای مهم ایران همچون تبریز، کاشان و کرمان بافته می‌شدند که محصول تلفیق نقوش مذهبی کلیمی با طرح‌ها و هنر غنی قالی‌بافی ایرانی بودند. از طرف دیگر با تشکیل دولت اشغالگر قدس و مهاجرت اقوام کلیمی از سراسر جهان به فلسطین اشغالی، تجربیات کلیمیان در ایران و کشورهای تولیدکننده فرش، و نیز مدارس اتحاد به آنها در تأسیس کارگاه‌های هنری‌ـ‌تولیدی کمک نمود تا از راه تولید آثار هنری، برای جامعه جدید کلیمی پیشینه مصور فرهنگی فراهم کنند. از تحلیل و قیاس تاریخی و نشانه‌شناختی پنج نمونه پرتعدادتر این قالی‌ها در ایران و فلسطین اشغالی، چنین برآمد که تفاوت در انگیزه و بستر تولید، قالی‌های این دو منطقه را متفاوت نموده است. نمونه‌های ایرانی به سنت فرش و ارزش‌های زیبایی‌شناختی آن وفادار بوده‌اند و انگیزه اقتصادی‌ـ‌هنری در آنها اولویت دارد اما در نمونه‌های فلسطین اشغالی، با گزینش طرح‌های و نشانه‌های مذهبی‌ـ‌سیاسی اهداف سیاست تحت لوای مذهب اولویت می‌یابد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله قالی، کلیمی، ایران، فلسطین اشغالی

عنوان انگلیسی Comparison Study of the Role of Politics in Iran’s and Occupied Palestine Territories’ Art in Two Recent Centuries (Case Study: Jewish Rugs)
چکیده انگلیسی مقاله Emigrating Jews to Iran and other countries, known for handmade rugs craft, caused penetrating their beliefs into those countries' traditional artifacts and also developing Jewish rugs. According to ostensible characteristics, Jewish rugs are ones which contain Judaic signs or Jewish Merchants' signatures. Since 1850 Jewish rugs have been produced in main cities of Iran, e.g. Kashan, Tabriz and Kerman. In fact, they were the result of combination of Judaic patterns and the rich Iranian rug craft. Occupying Palestine and emigrating Jews from all over the word, their experience of rug art and also Alliance Israelite schools helped Jews to prepare a fabricated cultural identity through producing new artifacts for their new society. Analyzing and Comparing five more abundant Jewish rugs of Iran and Occupied Palestine, semiotically and considering historical background, showed that the difference between motivations and territorial background has made their products various. Iranian cases have been faithful to the rug tradition and its aesthetic, considering workmanship and financial goals, but the cases of Occupied Palestine, Politic aims behind religious patterns and signs, have been prior than other values.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله rug, Jewish, Iran, Occupied Palestine

نویسندگان مقاله آزاده نیکویی | azadeh nikouei
alzahra university of tehran
دانشگاه الزهرا س
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)

مهرانگیز مظاهری | mehrangiz mazaheri
alzahra university of tehran
دانشگاه الزهرا س
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)


نشانی اینترنتی http://goljaam.icsa.ir/browse.php?a_code=A-10-413-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1535/article-1535-573738.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تاریخ فرش
نوع مقاله منتشر شده علمی - پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات