|
پژوهش زبان و ادبیات فارسی، جلد ۴، شماره ۴۳، صفحات ۱-۱۰
|
|
|
عنوان فارسی |
خوانش شعر نوبت براساس رویکرد نشانهشناسی مایکل ریفاتر |
|
چکیده فارسی مقاله |
نظریۀ نشانهشناسی مایکل ریفاتر، یکی از نظریههای برجستۀ نقد نشانهشناسی در اواخر قرن بیستم است. این نظریه، معطوف به نگاه خواننده و شیوۀ بینامتنی بوده، در تحلیل شعر، کاربرد فراوانی دارد. چرخۀ این نظریه، خوانندۀ معمولی را به معنای شعر و خوانندۀ توانا را به دلالت و وحدت شعری میرساند. از آنجا که شعر گفتار، شعری مخاطبمحور است و مهمترین عامل در برقراری ارتباط میانمتن و خواننده، کنش القایی گفتار است، در این مقاله شعر زایا و باز «نوبت» از مجموعۀ «سفر به خیر» سیدعلی صالحی به روش توصیفی- تحلیلی با تکیه بر رویکرد نشانهشناسی ریفاتر بررسی شد. هدف از این خوانش، درک ظرفیتها و خوانشی جدید از شعر گفتار است. در خوانش مستقیم شعر نوبت؛ یعنی نگاه فراگیر تمامی خوانندگان شعر گفتار با تکیه بر نشانههای مستقیم، توصیفی صریح از آمیختگی رفتن و اندوه حاصل گردید؛ امّا در خوانش دیگر متن که با توجّه به کاربست چارچوب این نظریه انجام شد، خواننده از نشانههای نشاندار و غیرمستقیم فضای روایی متن به فضایی سیاسی- عاطفی دست یافت؛ چنانکه مرگ، دلالت نهایی شعر و سیر زندان- ترانه- مرگ، چرخۀ مطابق با چرخۀ عناصر غیردستوری، انباشتها، منظومههای توصیفی، هپیوگرامها و فضای بینامتنی از صدای شاملو و صدای دو شعر از احمدرضا احمدی و حافظ موسوی با شبکۀ دلالتی همسان مرگ است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
نشانهشناسی، نظریۀ مایکل ریفاتر، شعر گفتار، سیدعلی صالحی، نوبت، |
|
عنوان انگلیسی |
The Study of Poem Entitled Novbat Due to Michael Riffaterre's Semiotic |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Michael Riffaterre's Semiotic is one of well-known theories in twenty century. This theory is based on the reader's view and intertextuality in the poem analysis. The cycle of theory makes a common reader in to the meaning of poem and the capable reader into a cohesive poem. Whereas the poem is address based, it is the most important feature in connecting reader and text is action induction speech. This study is open ended of the collection of “Safar be Kheyr” by Seyed Ali Salehi due to descriptive-analytical study of Riffaterre’s Semiotic. The goal of study is to perceive the new reading of colloquial poetry. It is in the direct reading of “Novbat” poem that the reader's worldwide view of colloquial poetry is the direct description of grief, but other reading of text is based on form and the reader's of marked signs and indirect of narration shifts to political-emotional environment: For example, death is final reference of poem in the jail cycle-songs-death, the cycle is based on non-grammatical elements of cycle, mass, the descriptive collections, hypogram, the intertextuality of Shamloo's voice, and the voice of two poems by Ahmad Reza Ahmadi, Hafiz Moosavi due to homologues association of death. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
علی صفایی | دانشگاه گیلان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)
پرند فیاض منش | تهران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://literature.ihss.ac.ir/WebUsers/Farhang/UploadFiles/OK/139504061351102641-F.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1337/article-1337-560730.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|