|
پژوهش زبان و ادبیات فارسی، جلد ۴، شماره ۴۳، صفحات ۱-۱۰
|
|
|
عنوان فارسی |
تحلیل تطبیقی پنج فیلم سینمایی اقتباسی در دهۀ هشتاد سینمای ایران با متن اصلی رمانها و داستانهای مربوط به این آثار بر اساس تئوری جیمز دادلی اندرو دربارۀ بنیان و اصول اقتباس |
|
چکیده فارسی مقاله |
سینما و ادبیات، دو حوزۀ جداییناپذیر هستند به طوری که پیشرفت و اختلال در یکی از این حوزهها، آشکارا بر دیگری تأثیر میگذارد. از این رو، بررسی رابطۀ میان این دو حوزه و چگونگی استفاده از امکانات و پتانسیلهای ادبیات در حوزۀ سینما و کارکردی که سینما میتواند در جهت رشد و پیشرفت ادبیات داستانی داشته باشد، حائز اهمیت است. در این پژوهش، به بحث دربارۀ اقتباسهای ادبی و تکنیکهای اقتباس در سینمای دهۀ هشتاد ایران خواهیم پرداخت و با استفاده از نظریۀ جیمز دادلی اندرو، پژوهشگر برجستۀ حوزۀ سینما، دربارۀ اقتباس در سینما و انواع آن، به بررسی و تحلیل تطبیقی پنج اثر سینمایی دهۀ هشتاد (شبهای روشن، گاوخونی، دیشب بابات رو دیدم آیدا، زمستان است، پاداش سکوت) با آثار حوزۀ ادبیات داستانی مورد استفادۀ هر کدام از این فیلمنامهها (شبهای روشن، گاوخونی، بابای نورا، سفر، من قاتل پسرتان هستم) خواهیم پرداخت و با بررسی سه اصل رابطۀ میان متن و فیلم (بر اساس نظریۀ دادلی اندرو)، که عبارتاند از؛ اصل وام گیری، اصل مقاطعهکاری یا اشتراک و اصل وفاداری به متن، در هر کدام از آثار سینمایی، نشان خواهیم داد که هر کدام از فیلمهای مورد بررسی از چه تکنیکها و دالهای تصویری در مقابل دالهای نوشتاری اثر داستانی استفاده کردهاند و همچنین این پژوهش به این پرسش پاسخ میدهد که اقتباس موفق از یک اثر داستانی در حوزۀ سینما، چه تعریفی دارد و آثار مورد بحث، تا چه میزان اقتباسی موفق از رمان یا داستان کوتاهی که از آن استفاده کردهاند، میباشند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
فیلم، داستان، تکنیکهای اقتباس، دادلی اندرو، |
|
عنوان انگلیسی |
Comparative Analysis of five adaptive movie in decade 80s in cinema of Iran with novels and stories which they are made based on them, by using Dudley Andrew’s Ideas on Adaptation |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Cinema and literature are not two separated domains, as any improvement or regress in each of them will affect the other, so it seems necessary investigating the relation between them and how they will improve each other. In this paper we have considered and analyzed the techniques of adaptation in cinema of Iran during 1380 to 1390 by using the theory of adaptation which has offered by Dudley Andrew. For this research we have selected five most important and noticeable movie from this decade and do comparative analysis for them by the related novels; White Nights (White Nights novel), The Marh Gavkhuni (Gavkhuni novel), I see your dad last night, Ayda! (Noura’s dad short story), Winter time (Travel novel) and The award of silence (I am the murderer of your son short story). By analyzing the cases based on three ideas (Borrowing, Intersection, Fidelity of transformation) and exploring them in movies and novels and short stories. We will answer to this question in this paper that when we can consider a movie as a successful adaption from a fiction and the movies that we are analyzing them could be considered as successful adaptive cases or not? |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
سیاوش گلشیری | دانشگاه علم و فرهنگ سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علم و فرهنگ (University of science and culture)
نفیسه مرادی | دانشگاه الزهراء سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://literature.ihss.ac.ir/WebUsers/Farhang/UploadFiles/OK/13950528058443154-F.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1337/article-1337-560729.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|