آموزش علوم دریایی، جلد ۴، شماره ۳، صفحات ۵۲-۶۰

عنوان فارسی اعتبارسنجی الگوی ارتقای تعهد سازمانی، سازمان های آموزش علوم دریایی
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف ارایه مدلی جهت ارتقای تعهد سازمانی در سازمان­های آموزش علوم دریایی انجام گرفت. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری آن، کلیه کارکنان سازمان­های آموزشی دریایی به تعداد 1872 نفر می‌باشد. که با روش نمونه‌گیری تصادفی از نوع طبقه­ای 350 نفر به عنوان نمونه گزینش شده­اند. ابزار تحقیق با بهره­گیری از پرسشنامه­های موجود و مبانی نظری، بازنگری تدوین شد. با اجرای آن در نمونه­های اولیه سؤالاتی که همبستگی پایینی داشتند حذف گردیدند. اعتبار آزمون با استفاده از روش آلفای کرانباخ 86/0 برآورد گردید. برای بررسی روایی سازه پرسشنامه پس از برآورد کفایت نمونه برداری (kmo) و آزمون کرویت بارتلت، تحلیل عاملی بر پایه روش تحلیل مؤلفه­های اصلی انجام گرفت که نتایج نشان داد که تعداد 4 عامل روی هم 89/0 درصد کل واریانس متغیرها را تبیین می کند. در مرحله نهایی با استفاده از چرخش واریماکس ماتریس عاملی ساختار ساده عامل ها بدست آمد و عامل ها تحت عناوین احساس های مثبت فردی نسبت به شغل و سازمان، توجه مؤثر مدیریت بر فرد سازمانی، توجه مؤثر مدیریت بر موفقیت شغلی افراد و برانگیزنده بودن شغل نامگذاری گردید. با توجه به این 4 عامل مؤثر بر ارتقای تعهد سازمانی، مدل مفهومی آن طراحی گردید و سپس ابزار مناسب تشخیص سطح تعهد سازمانی با توجه به مؤلفه های اصلی و نرم یابی ابزار تشخیص سطح تعهد سازمان­ ارایه گردید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سازمان آموزشی، الگوی ارتقاء، تعهد سازمانی،

عنوان انگلیسی Validation of Organizational Commitment Patterns, Educational Organizations of Marine Sciences
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to present a model for promoting organizational commitment in marine science education organizations. The research method is descriptive of survey type. The statistical population of this study is the total number of 1872 staff members of marine educational organizations. They were selected by random sampling method of 350 people. The research tool was developed using existing questionnaires and theoretical foundations. By implementing it in the initial samples, the questions that had a low correlation were deleted. The validity of the test was estimated to be 0.86 using the Cronbach Alpha. To assess the validity of the questionnaire, after evaluating the adequacy of the sampling (kmo) and the Bartlett sprite test, factor analysis was carried out based on the main components analysis method. The results showed that the four factors totally explained 89.9% of the total variance of the variables. In the final stage, using the Varimax rotation, the factor matrix was obtained by the simple structure of the factors and the factors named: positive personal feelings toward the job and organization, the management's effective attention to the individual, the management's effective attention to the job success of the individuals and the encouragement of the job. Considering these four factors affecting the promotion of organizational commitment, its conceptual model was designed and then an appropriate tool for identifying the level of organizational commitment with respect to the main components and the software component of the tool for determining the level of commitment of the organization was presented.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله جواد سلیمانپور |
استادیارعلوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تنکابن (Islamic azad university of tonekabon)

ابوطالب مطلبی |
استادیار مدیریت آموزشی، دانشگاه علوم دریایی امام خمینی نوشهر
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (Imam khomeini naval university of noshahr)


نشانی اینترنتی http://rmt.iranjournals.ir/article_28857_006e690625e9b1cf385d090db568236e.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2121/article-2121-528363.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات