آموزش علوم دریایی، جلد ۴، شماره ۳، صفحات ۱۸-۲۹

عنوان فارسی شناسایی و اولویت بندی مؤلفه های سازمان یاددهنده در دانشگاه ها (مورد مطالعه: دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره))
چکیده فارسی مقاله هدف این پژوهش شناسایی و اولویت‌بندی مؤلفه­های سازمان یاددهنده در دانشگاه­ها بوده ­است. به این منظور با استفاده از نظریه زمینه­ای از 30 نفر از متخصصان و صاحبنظران حوزه سازمان یاددهنده شاغل در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی، مصاحبه به عمل آمد و داده­ها از مصاحبه­ها استخراج شد. نتایج تحلیل داده­ها طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی و پس از محاسبه روایی داده­ها با استفاده از نظر مصاحبه­شوندگان و متخصصان و محاسبه پایایی از طریق انجام مصاحبه­های آزمایشی، حاکی از 12 مؤلفه اصلی بود که در قالب مدل پارادایمی شامل عوامل اجتماعی، عوامل اطلاعاتی و فناوری، عوامل سیاسی، عوامل ارزشی، عوامل اقتصادی، عوامل زیست محیطی، زیرساخت­های سخت­افزاری، زیرساخت­های نرم­افزاری، زیرساخت­های فکر­افزاری، سازمان یادگیرنده پایه سازمان یاددهنده، تولید دانش و انتقال دانش، مدل سازمان یاددهنده در دانشگاه­ها را منعکس می­کنند. همچنین در ادامه پرسش­نامه محقق ساخته تهیه شد که پس از تأیید روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفت. ضریب آلفای کرونباخ برای تأیید پایایی 84/0 محاسبه گردید. سپس مدل مفهومی تحقیق، برازش و با استفاده از آزمون F،اولویت­بندی مؤلفه­ها انجام شد که زیرساخت­های نرم­افزاری در رتبه اول و عوامل سیاسی در رتبه آخر قرار گرفتند. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اولویت بندی، چرخه یاددهی، سازمان یاددهنده، نظریه زمینه ای،

عنوان انگلیسی Identifying and prioritizing components of teaching organization in universities (Case study: Imam Khomeini University of Marine Sciences)
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to identify and prioritize the components of the teaching organization in universities. To this end, using the ground theory, 30 experts and professionals in the area of ​​the teaching organization working at Imam Khomeini University of Marine Sciences, were interviewed and the data were extracted from the interviews. The results of the data analysis in the three stages of open, pivotal and selective coding, and after calculating the validity of the data using the interviewees and experts, and calculating the reliability through conducting the interviews, revealed the 12 main components that the paradigmatic model template includes social factors, information and technology factors, political factors, value factors, economic factors, environmental factors, hardware infrastructure, software infrastructure, thought-ware infrastructure, learning organization as the base of teaching organization, knowledge production and knowledge transfer, reflect the model of teaching organization in universities Also, a researcher-made questionnaire was developed which was used after confirmation of validity and reliability. Cronbach's alpha coefficient was calculated to confirm the reliability of 0.84. Then, the conceptual model of the research was fitted and the components were prioritized using F test that the soft infrastructure was ranked first and political factors ranked last.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله منصور دهقان منشادی | dehghan manshadi
عضو هیات علمی گروه مدیریت دانشگاه فرهنگیان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فرهنگیان (Farhangian university)

نرگس سعیدیان خوراسگانی | saeedian khorasgani
استادیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان (Islamic azad university of isfahan khorasgan)

رسول نظری |
دانشیارگروه مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان (Islamic azad university of isfahan khorasgan)


نشانی اینترنتی http://rmt.iranjournals.ir/article_28843_fae8cb717c788e7d7781badb9f667401.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2121/article-2121-528360.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات