مطالعات رسانه ای، جلد ۹، شماره ۴(پیاپی ۲۷)، صفحات ۲۷-۳۶

عنوان فارسی رابطه شیوه‌های فرزندپروری با پرخاشگری و اضطراب کودکان پیش دبستانی شهر فردیس کرج
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش حاضر شناسایی رابطه بین شیوه­های فرزند پروری والدین با پرخاشگری و اضطراب کودکان آنها در مقطع پیش‌دبستانی استان البرز، شهر فردیس است. جامعه مورد بررسی تعداد 60 نفر از کودکان مشغول به تحصیل در مقطع پیش­دبستانی به همراه مادران آنها می­باشند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه شیوه فرزند پروری بامریند، پرسشنامه پرخاشگری واحدی و همکاران و همچنین پرسشنامه اضطراب اسپنس و دیگران میباشد که هر دو برای کودکان می­باشد. پس از جمع­آوری اطلاعات، داده­ها با کمک نرم­افزار آماری SPSS21 و LISREL8. 8 استفاده شد. آمار توصیفی که شامل جداول فراوانی، نمودارهای شاخص پراکندگی و نمودارهای شاخص گرایش مرکزی و آمار استنباطی جهت تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای بررسی متغیرهای مستقل بر روی متغیر وابسته از رگرسیون گام به گام استفاده شد. سطح معنی­داری01/0= a و 05/0=a به منظور آزمون فرضیه­ها در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد شیوه سهل­گیر با ضریب مسیر 0.19- پرخاشگری را پیش­بینی می­کند و شیوه مستبد با ضریب مسیر 0.53 پرخاشگری را پیش­بینی می­کند. شیوه مستبد با ضریب مسیر 0.25 اضطراب را پیش­بینی می­نماید. این ارتباطات نشان می­دهند فرضیه کلی پژوهش تایید شده است و بین شیوه­های فرزند پروری با اضطراب و پرخاشگری کودکان پیش­دبستانی رابطه وجود دارد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شیوه‌های فرزندپروری، پرخاشگری، اضطراب، کودکان پیش‌دبستانی ،

عنوان انگلیسی The Relationship Between Parenting Styles and Aggression and Anxiety of Pre-school Children, (Case Study of Pre-school Children in Fardis of Karaj)
چکیده انگلیسی مقاله The aim of the current study was to identify the relation between parental styles and aggression and anxiety of pre-school children in Alborz province, Fardis city. The sample comprised 60 children,studying in pre-school grade,with their mothers and teachers. Applied tools included Bamurind's Parenting Style, Vahedi's children Aggression , and Spence's Children Anxiety Questionnaires. The data were analyzed using SPPS 21 and LISREL8. 8software. To examine the effects of predicting variables on independent variable, step-by-step regression was used. Significance levels for investigating the hypothesis were considered a=0.01and a=0.05. Results showed that indulgent style, with direction coefficient of -0.19, predicated aggression, while, authoritative style, with direction coefficient of 0.25, could predict anxiety. These findings confirmed the study hypothesizes. In other words, a relationship was revealed between parenting styles and aggression and anxiety of pre-school children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله parenting styles, aggression, anxiety, pre-school children

نویسندگان مقاله بهاره نصیری |
استادیار و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، دکترای تخصصی علوم ارتباطات اجتماعی عهده دار مکاتبات
سازمان اصلی تایید شده: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

زینب محمدزاده |
کارشناسیارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی قزوین (Islamic azad university of qazvin)


نشانی اینترنتی http://mediastudies.srbiau.ac.ir/article_8217_e8181a714fcff0ba756029a2947d669e.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1752/article-1752-492941.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات