|
پژوهش زبان و ادبیات فارسی، جلد ۴، شماره ۴۳، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
خوانش شعر «نوبت» بر اساس رویکرد نشانهشناسی «مایکل ریفاتر» |
|
چکیده فارسی مقاله |
شعر گفتار، یکی از جریانهای برجستۀ شعر معاصر و شعری مخاطبمحور است که در آن کنش القایی گفتار، مهمترین عامل در برقراری ارتباط میان متن و خواننده به شمار میآید. در این مقاله، شعر زایا و باز «نوبت» از مجموعۀ «سفر به خیر» سید علی صالحی به روش توصیفی- تحلیلی با تکیه بر رویکرد نشانهشناسی «ریفاتر» بررسی میشود. هدف از این پژوهش، درک ظرفیتها و خوانشی جدید از شعر گفتار است. در خوانش دریافتی شعر «نوبت» که با تکیه بر نشانههای مستقیم صورت میگیرد، دلالت نهایی شعر، توصیفی صریح از آمیختگی رفتن و اندوه است. امّا در خوانش دیگر متن که با توجّه به کاربست چارچوب نظریۀ ریفاتر انجام شده، خواننده از نشانههای نشاندار و غیر مستقیم فضای روایی به فضایی سیاسی- عاطفی میرسد؛ چنانکه مرگ، دلالت نهایی شعر است و سیر زندان- ترانه- مرگ، چرخهای مطابق با چرخۀ عناصر غیر دستوری، انباشتها، منظومههای توصیفی، هیپوگرامها و فضای بینامتنی از صدای «شاملو» و صدای دو شعر از «احمدرضا احمدی» و «حافظ موسوی» با شبکۀ دلالتی همسان مرگ است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
نشانهشناسی، مایکل ریفاتر، شعر گفتار، سید علی صالحی، |
|
عنوان انگلیسی |
“Nobat” Reading An Approach to Michael Riffaterre Semiotics of Poetry |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Colloquial poetry is one of the prominent trends in contemporary poetry. This kind of poem, in which induced speech act is the most important factor in communication between text and reader, is audience-oriented. In this paper, “Nobat”, a generative and open poem from “Safar be kheyr” Collection by Seyyed Ali Salehi, is investigated by descriptive-analytical method with an approach to Michael Riffaterre Semiotics of Poetry. The purpose of this study is to understand the capacity and a new reading of colloquial poetry. In heuristic reading of “Nobat”, which is based on direct signs, the final implication of the poem is an explicit description of combined senses of leaving and grief. But, in another reading of the poem, in which Riffaterre’s theoretical framework is employed, a reader moves from marked and indirect signs of the narrative space to a political-emotional space; as if death is the ultimate indication of poetry and imprisonment - chanting – death is a cycle in accordance with non-grammatical elements, accumulations, descriptive systems, hypograms, and the intertextual space of Shamloo's voice and the sound of two poems by "Ahmad Reza Ahmadi" and "Hafez Mousavi" with similar implications network of death. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
پرند فیاض منش |
علی صفایی |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://literature.ihss.ac.ir/WebUsers/Farhang/UploadFiles/OK/139607231250288539-F.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1337/article-1337-459716.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|