تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۲، شماره ۱۴۵، صفحات ۳۹-۴۶

عنوان فارسی مقایسه ادراک زمان در زیرنوع‌های اختلال کم‌توجهی- بیش‌فعالی
چکیده فارسی مقاله زمینه: ادراک زمان، عملکرد مهمی است که توانایی پیش‌بینی و آینده‌بینی و کارآمدی پاسخ نسبت به رخدادهای در حال وقوع را تسهیل می‏کند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی و مقایسه ویژگی‏های ادراک زمان در 3زیرنوع اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی بود. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی ـ مقایسه‏ای بود و جامعه آماری شامل همه دانش‌آموزان دبستانی با اختلال کم‌توجهی-بیش ‏فعالی بود که در مدارس دخترانه‏ شهر سیرجان در سال1395مشغول به تحصیل بودند. نمونه شامل 69کودک با اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی بود که به روش نمونه ‏گیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمع‏ آوری داده‏ ها از پرسش‌نامه اختلال رفتاری آخنباخ و 3تکلیف برآورد، تولید و بازسازی زمان استفاده شد. داده‏ ها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل واریانس یک‌طرفه و آزمون توکی) تحلیل شد. یافته‏ ها: نتایج پژوهش نشان داد در تکلیف برآورد زمان بین 3زیرنوع اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی تفاوت معنی‏داری وجود دارد (01/0>P). همچنین یافته‏ های پژوهش نشان داد که در تکلیف تولید زمان و بازسازی زمان تفاوت معنی‏داری در زیرنوع‏های اختلال کم‌توجهی- بیش‌فعالی وجود ندارد (05/0P>). نتیجه‏ گیری: براساس یافته ‏های این پژوهش ادراک زمان در زیرنوع‏های اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی متفاوت است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparing the Time Perception in Sub-types of Attention Deficit/ Hyperactivity Disorders
چکیده انگلیسی مقاله Background: Time Perception is an important performance that facilitates ability to anticipate future and efficiency of respond to happening events. The aim of this study is to compare the features of time perception in three subtypes of Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD). Method: The study was descriptive and causal-comparative. The study population includes all primary school children with attention deficit / hyperactivity disorder in girls' schools in 2016 in Sirjan. The sample consists of 69 children with attention deficit / hyperactivity disorder, which were selected by purposive sampling. To collect data, Achenbach conduct disorder questionnaire and three task estimates, the production of the time was used. The data were analyzed using descriptive statistics, ANOVA and Tukey test. Result: The results showed that there is a significant difference between the three sub-types of Attention Deficit / Hyperactivity in the task of time estimation (p < 0/003). The finding also showed that there is no significant difference between the three types of Attention Deficit / Hyperactivity Disorder in the task of production and reproduction time (p> 0/258). Conclusion: Based on the findings, time perception is difference in sub-type of attention deficit/ hyperactivity disorders.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهری حاج محمدی | mehri hajmohammadi
کارشناسی ارشد

عباس نساییان | abbas nesaeean
دانشگاه بجنورد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بجنورد (University of bojnord)

رقیه اسدی گندمانی | roghaye asadi gandomani
دانشگاه بجنورد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بجنورد (University of bojnord)


نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-1218-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/727/article-727-452553.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده رفتاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات