یافته، جلد ۱۹، شماره ۲، صفحات ۳۰-۴۰

عنوان فارسی تأثیر برنامه درمانی مثبت نگر بر بهزیستی روانشناختی زنان دارای کودکان مبتلا به بیش فعالی – نقص توجه
چکیده فارسی مقاله مقدمه: این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی برنامه درمانی مثبت­نگر بر بهزیستی روانشناختی زنان دارای کودکان مبتلا به بیش فعالی – نقص توجه انجام شد. مواد و روش­ ها: این مطالعه از نوع شبه­آزمایشی و طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. نمونه پژوهش شامل 50 مادر دارای کودک مبتلا به بیش­فعالی- نقص توجه در سال 95-94 بود. برای انتخاب نمونه از روش نمونه­گیری سهل­الوصول استفاده شد. شرکت­کنندگان به صورت کاملاً تصادفی در دو گروه 25 نفره تقسیم شدند. این گروه­ها به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش برنامه درمانی مثبت­نگر و گروه کنترل هیچ مداخله­ای دریافت نکرد. بسته درمانی مثبت­نگر طی 6 جلسه آموزشی ارائه شد. قبل و بعد از اجرای آزمایش، همه شرکت­کنندگان به پرسشنامه بهزیستی روانشناختی پاسخ دادند. سه ماه بعد از آزمایش یعنی در پیگیری، جهت بررسی ماندگاری اثرات برنامه، شرکت­کنندگان به پرسشنامه پاسخ دادند. داده­های به دست آمده از طریق آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره و نرم­افزار آماری SPSS18 تحلیل شدند. یافته ­ها: نتایج این مطالعه نشان داد برنامه مثبت­نگر منجر به تأثیر معناداری در همه 6 مؤلفه بهزیستی روانشناختی شد. لازم به ذکر است که همه نتایج در سطح (05/0>P) و درجات آزادی (48 و 2) معنادار بود و تأثیر آن طی سه ماهه پیگیری پابرجا ماند (05/0>P). بحث و نتیجه­ گیری: با توجه به نتایج به دست آمده برنامه درمانی مثبت­نگر می­تواند در کاهش مشکلات روانشناختی و ارتقای سطح زندگی مؤثر باشد. همچنین این برنامه در ترویج سلامت روان در میان مادران دارای کودکان مبتلا به مشکلات روانشناختی ازجمله بیش­فعالی مؤثر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The effect of positive therapeutic program on psychological well-being of women with ADHD children
چکیده انگلیسی مقاله Background: The present study was to evaluate effectiveness of positive therapeutic program on psychological well-being in women with ADHD children. Materials and Methods:  This study was quasi-experimental and pretest-posttest with control group kind. The study sample consisted of 50 mothers in 2015-2016. Convenience sampling was applied to select the participants. Participants were quite randomly divided into two groups of 25 individuals. These groups were randomly divided into two groups of experimental and control groups. The experimental group received positive program and the control group received no intervention. The therapeutic packages of the positive were conducted for six sessions. Before and after the experiment all of the participants responded to the psychological well-being questionnaire. Three months after the experiment, i.e. the follow-up stage, in order to check storage of the program's effects, the participants answered the instrument. The data were analyzed by covariance (MANCOVA) test using SPSS 18.0. Results: The results of this study showed that positive program resulted significant effect in all of six components of psychological well-being. It should be noted that all of the results were significant at (p< 0.05) (DF 48, 2) and its effect maintain three months after the experiment (p< 0.05). Conclusion: Regarding to results, the positive therapeutic program can be effective in decreasing psychological problems. Also, this program is useful in promoting mental health among mothers with psychological problems such as ADHD. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله صبا حسنوندی | saba hasanvandi
faculty of psychology and educational sciences, alzahra university, tehran, iran
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)

شیرین قاضی | shirin ghazi
,expert of educational planning, center of educational research and development, lorestan university of medical sciences, khorramabad, iran
،کارشناس برنامه ریزی آموزشی مرکز مطالعات و توسعه آموزشی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی لرستان (Lorestan university of medical sciences)

عزت الله قدم پور | ezato lah ghadampour
department of educational psychology, faculty of human sciences, lorestan university, khorramabad, iran
دکترای روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه لرستان (Lorestan university)


نشانی اینترنتی http://yafte.lums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1693-77&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/40/article-40-445778.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات