|
مکانیک سازه ها و شاره ها، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۱۴۹-۱۶۳
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تجربی دنباله در یک سیلندر بیضوی تحت تأثیر سیم اغتشاش ساز |
|
چکیده فارسی مقاله |
در این تحقیق به بررسی رفتار و مشخصههای دنبالۀ جریان در یک سیلندر بیضوی با زاویه حمله صفر درجه، تحت تأثیر سیم اغتشاشساز با استفاده از روش تجربی، پرداخته شده است. بدین منظور، از یک استوانه با سطح مقطع بیضوی از جنس آلومینیم، دارای طول mm 390، قطر بزرگ mm 4/42 و قطر کوچک mm 2/21 استفاده شده است. مدل سیلندر، در اُتاقک آزمون یک دستگاه تونل باد دمشی مورد آزمایش قرار گرفته است. اعداد رینولدز آزمایش نسبت به قطر بزرگ 25700 و 51400 به ترتیب برای سرعتهای m/s 10 و m/s 20 میباشند. سیمهای اغتشاشساز با قطرهای mm 5/0، mm 1 و mm 5/1 بهصورت متقارن بر روی سیلندر بیضوی، هر کدام در زاویههای صفر درجه، 7/23 درجه و 9/40 درجه نسبت به نقطه سکون مورد آزمایش قرار گرفتهاند. ضریب پسا برای سیلندر بیضوی صاف در هر دو عدد رینولدز در حدود مقدار 6/0 است. نتایج نشان میدهند که در بهترین حالت ممکن، ضریب پسا برای سیم mm 5/0 به میزان 75% کاهش می-یابد. همچنین در بهترین حالت ممکن برای سیمهای mm 1 و mm 5/1، ضریب پسا به ترتیب 9/56% و 5/65% کاهش مییابد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Experimental Investigation of wake on an elliptic cylinder in the presence of tripping wire |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
In this research, the behavior and characteristics of the wake of flow around an elliptic cylinder at zero angle of attack in the presence of a tripping wire were investigated experimentally. An aluminum elliptic cylinder with major axis, minor axis and height of 42.4 mm, 21.2 mm and 390 mm respectively, was used for this purpose. The cylinder model was examined in the test section of a blower type wind tunnel. The Reynolds numbers of the experiment based on major axis are 25700 and 51400 for 10 m/s and 20 m/s speeds, respectively. Tripping wires with the diameter of 0.5 mm, 1 mm, and 1.5 mm are placed symmetrically at both sides of the cylinder, and each are tested at angles of zero, 23.7, and 40.9 degrees with respect to the stagnation point. The drag coefficient of the smooth cylinder for both of the Reynolds numbers is about 0.6. The results indicate that in the best possible case, the drag coefficient for the 0.5 mm wire decreases by 75%. In the best cases, it is also reduced by 56.9% and 65.5% for the 1 mm and the 1.5 mm wires, respectively. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
عبدالامیر بک خوشنویس | bak khoshnevis دانشیار، گروه مهندسی مکانیک دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه حکیم سبزواری (Hakim sabzevari university)
سجاد نظری | کارشناسی ارشد، گروه مهندسی مکانیک دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه حکیم سبزواری (Hakim sabzevari university)
محمد جواد ایزدی یزدی | mohammad javad ezadi yazdi کارشناسی ارشد، گروه مهندسی مکانیک دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه حکیم سبزواری (Hakim sabzevari university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_1031_09dd362f438b1978659661933fbbcfde.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1271/article-1271-437522.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|