مجله تحقیقات نظام سلامت حکیم، جلد ۱۵، شماره ۴، صفحات ۳۴۶-۳۵۱

عنوان فارسی بررسی میزان ایفای نقش‌های حرفه‌ای پرستاران در بیمارستان‌های آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مشهد
چکیده فارسی مقاله مقدمه: مراقبت‌های پرستاری به عنوان یک جزء اساسی از خدمات بهداشتی درمانی از اهمیت بسیاری برخوردار است. ارایه خدمات مطلوب پرستاری بستگی به ایفای نقش‌های مختلف دارد. هدف از این مطالعه، تعیین میزان ایفای نقش‌های حرفه‌ای پرستاران، جهت تعیین کیفیت خدمات پرستاری بود. روش کار: پژوهش حاضر از نوع توصیفی بود و بر روی 154 نفر از پرسنل پرستاری شاغل در بیمارستان‌های آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد. پرستاران با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای و تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه پژوهشگر ساخته ایفای نقش‌های آموزشی (14 سؤال)، حمایتی (17 سؤال)، حفاظتی (11 سؤال)، هماهنگی (6 سؤال) و مراقبتی (17 سؤال) بود که به دو روش مشاهده و خوداظهاری تکمیل گردید. مدت زمان مشاهده هر پرستار، یک شیفت کامل صبح بود. مشاهده توسط دو مشاهده‌گر همزمان انجام شد و در انتها، فرم خوداظهاری توسط پرستار مورد مشاهده تکمیل گردید. میانگین نتایج مشاهده و خوداظهاری در هر نقش، نشان‌دهنده میزان ایفای آن نقش بود. یافته‌ها: از 154 نفر شرکت کننده در پژوهش حاضر، 8/70% زن و بقیه مرد بودند. میانگین سنی واحدهای پژوهش 6/32 سال و میانگین سابقه کار 5/8 سال بود. میانگین نمرات ایفای نقش آموزشی 2/20 ±42، نقش حمایتی 2/19±47، نقش حفاظتی 1/20±2/63، نقش هماهنگی 4/21 ±58 و نقش مراقبتی 1/12 ±4/72 بود که از این میان در نقش آموزشی 7/9%، در نقش حمایتی 3/12%، در نقش حفاظتی، 8/33%، در نقش هماهنگی 4/27% و در نقش مراقبتی 5/43% پرستاران وظایف خود را در سطح مطلوب انجام می‌دادند. در نهایت، بین متغیرهای سن (004/0= p و 344/0= r ) و سابقه کار پرستاران (001= p و 303= r ) با میزان ایفای نقش‌های حرفه‌ای همبستگی مستقیم معنادار وجود داشت. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج به دست آمده، میزان ایفای نقش‌های حرفه‌ای پرستاران، به ویژه در زمینه نقش آموزشی قابل قبول نبود. لازم است، مدیران پرستاری با برنامه‌ریزی‌های مناسب و ایجاد بسترهای لازم آموزشی و انگیزشی در توسعه نقش‌های حرفه‌ای پرستاران و به دنبال آن افزایش کیفیت خدمات پرستاری تلاش نمایند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پرستار، نقش‌های حرفه‌ای، آموزش به بیمار

عنوان انگلیسی Assessment of Nurses Professional Roles in Hospitals Affiliated to Mashhad University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Khezerloo S1 * ( MSc ) , Salehmoghaddam A 2 ( MSc ), Mazloom S R 2 ( Ph D) 1 Department of Nursing, Nursing and Midwifery Faculty, Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran 2 Department of Nursing, Nursing and Midwifery Faculty, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran Received: 1 May 2012, Accepted: 17 Dec 2012 Abstract Introduction: Nursing care is an important part of health services. Optimal nursing care can be divided into various roles. The purpose of this study was to assess the role of professional nurses in hospitals of Mashhad University of Medical Sciences. Methods: In this descriptive study, 154 nurses who were working in educational hospitals affiliated to Mashhad University of Medical Sciences were selected using cluster and randomized methods. Data were collected using a self-structured questionnaire including educational role (14 items), supportive role (17 items), protective role (11 items), coordinating role (6 items) and caring role (17 items). The questionnaire was filled through observation and self-expressing methods. The nurses were observed in a complete working shift in morning by two observers. The self-expressing questionnaire was filled by the nurses. Results: Most of the participants ( 70.8%) were female. The mean age of the nurses was 32.6 years. The mean years of work experience was 8.5 years. The mean scores for the nurses professional roles were as follows: educational role: 42%, supportive role: 57%, protective role: 63.2%, coordinating role: 58%, and caring role: 72.4%. The percent of nurses who were "good" in their professional role were as follows: in the educational role: 9.7%, in the supportive role: 12.3%, in the protective role: 33.8%, in the coordinating role: 27.4%, and in the caring role: 43.5%. There were significant direct correlations between age and work experience with the professional role scores. Conclusion: The level of educational role conducted by the nurses was not appropriate. It seems that nursing managers should develop professional nursing roles and improve the quality of nursing care with planning appropriate programs and creating required educational and motivational platforms. Key words: n urse, professional roles, patient education Please cite this article as follows: Khezerloo S , Salehmoghaddam A , Mazloo m SR. Assessment of Nurses Professional Roles in Hospitals Affiliated to Mashhad University of Medical Sciences. Hakim Research Journal 2013 15(4): 346- 351. * Corresponding Author: Urmia, Sero Street 11 kilometer, Nazloo pardis, Nursing and Midwifery Faculty. Tel: +98- 441 - 2754916, Fax: +98- 441- 2752378. E-mail: khezerloos13@yahoo.com
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سمیه خضرلو | khezerloo s
ارومیه، کیلومتر 11 جاده سرو، پردیس نازلو، دانشکده پرستاری و مامایی. تلفن 2754916-0441 نمابر 2752378-0441

امیررضا صالح مقدم | salehmoghaddam a


سیدرضا مظلوم | mazloom s r



نشانی اینترنتی http://hakim.hbi.ir/browse.php?a_code=A-10-1-476&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/84/article-84-41584.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات