طب جانباز، جلد ۲، شماره ۲، صفحات ۲۲-۳۱

عنوان فارسی بررسی نگرش جانبازان نسبت به خدمات ارائه شده بر حسب درصد معلولیت و نیازمندی
چکیده فارسی مقاله هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی نگرش جانبازان نسبت به خدمات ارائه‌شده از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران بر حسب درصد معلولیت و نیازمندی صورت گرفته است. مواد و روش‌ها: در پژوهش حاضر افراد جامعه آماری به سه دسته جانبازان 25% تا 49%، جانبازان 50% تا 69% و جانبازان بالای 70% طبقه‌بندی شده‌اند. با توجه به اهداف پژوهش پرسشنامه محقق ساخته‌ای با استفاده از لیست خدمات بنیاد شهید و نظرسنجی از متخصصان و صاحب نظران تهیه‌شد که در آن خدمات ارائه‌شده از سوی بنیاد شهید به چهار دسته خدمات معیشتی و رفاهی، آموزشی و فرهنگی، بهداشت و درمان و مسکن تقسیم‌بندی شد. همچنین کیفیت خدمات ارائه‌شده با استفاده از مدل سروکوال مورد بررسی قرارگرفت. یافته‌ها: نتایج بدست‌آمده از آزمون‌های آماری نشان داده‌است که از دید جانبازان 50% تا 69% و جانبازان بالای 70% وضعیت ارائه خدمات نسبت به دیدگاه جانبازان 25% تا 49% مطلوب‌تر است. همچنین نتایج بدست‌آمده نشان داده است که از دید هر سه گروه، وضعیت ارائه خدمات در بخش آموزشی و فرهنگی از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست. نتایج بدست‌آمده از آزمون فریدمن نیز نشان داده است که هر سه گروه از جانبازان خدمات ارائه‌شده را به شکل یکسانی رتبه‌بندی نموده‌اند. همچنین نتایج بدست‌آمده از پرسشنامه سروکوال نشان داده‌است که از دید هر سه گروه بیشترین شکاف در کیفیت خدمات ارائه‌شده، در بخش سرعت در ارائه خدمات وجود دارد. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج بدست‌آمده از خدمات بخش آموزشی و فرهنگی لازم است که مسئولین سازمان آسیب‌شناسی لازم را در این زمینه انجام داده و راهکارهای اصلاحی را در این زمینه شناسایی و اجرا کنند. در زمینه سایر عوامل، کیفیت خدمات از وضعیت مطلوبی برخوردار است که می‌توان با برنامه آموزشی مستمر به تقویت بیشترآن‌ها نیز پرداخت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله جنگ ، جانباز ، خدمت ، کیفیت خدمت ، مدل سروکوال .

عنوان انگلیسی the Attitude of War Handicaped toward the Services Recieved in Terms of their needs
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: In this research, we have studied the attitudes of war handicapped to provided services byFoundation of Martyrs and Veterans Affairs (FMVA).Method & Materials: The statistical population includes all war handicapped above 25% handicap in Qomprovince. In present study, the statistical population is grouped into three groups based on their handicappercentage and requirement: 25% - 49%, 50% - 69% and 70% and more. Based on research objectives, astructured questionnaire was provided on the basis of FMVA services and opinions of experts and connoisseursin which provided services were categorized into four service groups: livelihood and welfare services trainingand cultural services health and treatment services and housing services. In the meantime, the quality ofprovided services was studied by SERVQUAL model.Results: The results of statistical tests show that 50% - 60% and above 70% war handicapped believe that theirservice are more desirable than 25% - 49% war handicapped. Also, the findings show that all three groupsbelieve the training and cultural services are not well which necessitates a pathology. The findings ofFreedman’s test show that all three groups of war handicapped have categorized the provided servicessimilarly.Discussion The findings of SERVQUAL questionnaire indicate that all groups believe that the highest gap isseen in the rapidness of services which necessitate pathology by officials as well as identifying and executingremedy guidelines. For other factors, the quality of services is desirable which we can improve them bycontinuous training planning.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله غلامرضا جندقی | gholamreza jandaghi


حسن زارعی متین | hasan zarei matin


فایزه حیدری | faezeh heydari


منیره ایمانی | monireh imani



نشانی اینترنتی http://www.ijwph.ir/browse.php?a_code=A-10-127-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/82/article-82-41414.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تشخیص و درمان بیماری ها در قربانیان جنگ
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات