تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۱، شماره ۱۴۴، صفحات ۴۱-۵۱

عنوان فارسی فرآیندهای شناختی در کودکان با نیازهای خاص: معرفی و کاربرد تئوری عصب روانشناختی PASS
چکیده فارسی مقاله زمینه: نظریه برنامه‌ریزی، توجه، پردازش همزمان و متوالی نوعی نظریه پردازش شناختی است که در طی چند سال گذشته توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. مقاله حاضر با هدف بررسی مروری این سازه در گروه کودکان با نیازهای ویژه نگاشته شده است. نتیجه‌گیری:بررسی یافته‌های پژوهشی کارایی، این نظریه را در پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی و ارزیابی افراد با ناتوانی یادگیری ویژه، اختلال کم‌‌توجهی- بیش‌فعالی، اختلال طیف اتیسم، کودکان تیزهوش و کم‌توانی‌ذهنی نشان می‌دهد. این نتایج بیانگر این مطلب است که این گروه‌ها نسبت به همسالان عادی خود نارسایی‌های ویژه‌ای در فرآیندهای پاس دارند.به‌طورکلی می‌توان گفت نتایج مبین این نکته است که نظریه پاس و نیمرخ‌های آن در زمینه‌های بالینی و آموزشی پیشنهادهایی مفید برای درک اختلال‌های بالینی فراهم کرده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تئوری PASS ، فرآیندهای شناختی، کودکان با نیازهای خاص

عنوان انگلیسی Cognitive Processes in Children with Special Needs: the Introduction and Application Theory of Neuropsychological PASS
چکیده انگلیسی مقاله Background: Planning, Attention, Simultaneous –Successive (PASS) theory is a kind of cognitive processing theory that during the past few years has attracted considerable attention. This paper aims to review the theory in children with special needs Conclusion: Findings show the efficiency of this theory in predicting academic achievement and assessment of individuals with specific learning disabilities, Attention Deficit Hyperactivity Disorder, Autism spectrum disorders, Gifted Children and Mental Retardation indicates. These results indicated that the groups compared to their normal peers show certain defects in PASS processes. Overall results indicate that the PASS theory and its profile in the fields of clinical and educational useful suggestions has provided for understanding clinical disorders.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله امیر قمرانی |
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

مریم صمدی |
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-490-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده یادگیری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات