تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۱، شماره ۱۴۴، صفحات ۵-۱۴

عنوان فارسی تاثیر بازی‌درمانی گروهی بر کاهش کمرویی دانش‌آموزان با آسیب شنوایی
چکیده فارسی مقاله زمینه: بازی به‌عنوان یک روش درمانی عالی برای درمان مشکلات رفتاری کودکان همواره موردتوجه متخصصان بوده است، بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر بازی‌درمانی گروهی بر کاهش کمرویی دانش‌آموزان با آسیب شنوایی انجام شد. روش بررسی: جامعه آماری در این پژوهش شامل همه دانش‌آموزان با آسیب شنوایی دختر کلاس‌های چهارم ، پنجم و ششم شاغل به تحصیل در مدارس استثنایی شهرستان رشت در سال تحصیلی 94-1393 بود که از این میان 30نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌طور تصادفی و مساوی در 2گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. طرح پژوهش حاضر، آزمایشی از نوع پیش‌آزمون–پس‌آزمون با گروه گواه بود. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه کمرویی کرزیر (1995) استفاده شد. برنامه مداخله‌ای بازی‌درمانی گروهی به مدت 12جلسه 45دقیقه‌ای روی گروه آزمایش اجرا شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد بازی‌درمانی گروهی بر کاهش کم‌رویی دانش‌آموزان با آسیب شنوایی تاثیر دارد (001/0P < ). نتیجه‌گیری: این نتایج کاربردهای بالینی ضمنی و مهمی درزمینه پیشگیری و بهبود کمرویی دانش‌آموزان با آسیب شنوایی دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازی‌درمانی گروهی، کمرویی، دانش‌آموزان، آسیب شنوایی

عنوان انگلیسی Impacts of Group Play Therapy on Reducing Shyness in Students with Hearing Damage
چکیده انگلیسی مقاله Background: Play as an excellent therapeutic method for the treatment of behavioral problems in children, has been considered by experts. So, the purpose of the present research was to examine the effectiveness of group play therapy on reducing shyness in students with hearing damage. Method: The statistical population consisted of all female students with hearing damage in 4th, 5th and 6th grade in Rasht. Among all, sample of 30 students were selected through convenience sampling. They were then equally and accidentally assigned to two (control and experiment) groups. This was a quasi-experimental study with a pre-test/post-test design and control group. To collect data, ‘Shyness’ questionnaire (1995) was used. Group play therapy training program was conducted for the experimental group in twelve sessions of 45 minutes. Results: Analysis of covariance showed that group play therapy training significantly affected on reducing shyness (P< 0.001). Conclusion: These results have clinical implications for the prevention and improvement of shyness in students with hearing damage.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Group play therapy, Shyness, Students, Hearing damage

نویسندگان مقاله عباسعلی حسین خانزاده | abbas ali hosseinkhanzadeh
tehran road k.m6 - rasht-iran- university od guilan- faculty of literature and humanities
گیلان، رشت . کیلومتر 6 جاده رشت به تهران- مجتمع دانشگاه گیلان -دانشکده ادبیات وعلوم انسانی، گروه روانشناسی.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)

ربابه قلی زاده | robabe gholi zadeh
baghcheban school
رشت. مدرسه باغچه بان

محبوبه روشندل راد | mahboubeh roshandel rad
shafa hospital
بیمارستان شفا

سیده زهرا سید نوری | seyyedeh zahra seyyed noori
no.16- dead end 7th- steghlal avenue- end of shahid naser dianaty avenue-shohada street- rasht – guilan- iran
گیلان، رشت، خیابان شهدا، انتهای خیابان شهید ناصر دیانتی، خیابان استقلال، بن بست 7، پلاک 16. کد پستی 4175853895


نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-110-6&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده ناشنوایی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات