Journal of Kerman University of Medical Sciences، جلد ۲۰، شماره ۵، صفحات ۴۹۲-۵۰۴

عنوان فارسی تأثیر جراحی زیبایی بینی بر عزت‌نفس و تصویر منفی فرد از خود
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف مطالعه حاضر، بررسی تأثیر جراحی زیبایی بینی بر عزت نفس و تصویر منفی فرد از خود بود. روش: در یک طرح نیمه تجربی، 45 شرکت کننده به ‌صورت در دسترس از متقاضیان جراحی زیبایی، جراحی عمومی و یک گروه غیر متقاضی جراحی از شهرستان بندرعباس انتخاب شدند. آنگاه، افراد به دو گروه مداخله جراحی زیبایی، جراحی عمومی و یک گروه شاهد طبقه‌بندی شدند. داده‌های مربوط به شاخص‌های عزت نفس و تصویر منفی فرد از خود در سه مقطع قبل از جراحی، یک هفته بعد از جراحی و دو ماه بعد از جراحی گردآوری و به کمک آماره‌های توصیفی و آزمون تحلیل چند متغیری واریانس، با اندازه‌گیری‌های مکرر آنالیز شد. یافته‌ها: بین عزت نفس گروه جراحی زیبایی در پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری، تفاوت معنی‌داری مشاهده شد. همچنین بین نمره تصویر منفی افراد متقاضی جراحی زیبایی در سه مرحله اندازه‌گیری، تفاوت‌های معنی‌داری وجود داشت. این مطالعه شواهدی قابل توجه از بهبود نمره عزت نفس و کاهش نمره تصویر منفی فرد از خود، پس از جراحی زیبایی ارایه نمود که در پیگیری پس از دو ماه بعد هم حفظ شده بود. نتیجه‌گیری: می‌توان جراحی‌های زیبایی را عامل تغییرات روان‌شناختی از جمله احساس شایستگی و عزت‌نفس و بهبود تصویر منفی فرد از خود دانست. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله جراحی زیبایی، جراحی عمومی، عزت نفس، تصویر منفی فرد از خود،

عنوان انگلیسی The Effects of Cosmetic Surgery on Patients’ Self-Esteem and Negative Image of Themselves
چکیده انگلیسی مقاله Background & Aims: The present study aimed to examine the effect of cosmetic surgery on self-esteem and body image of those who have undergone rhinoplasty. Methods: In a quasi-experimental design, and using convenience sampling, 45 participants were selected from the waiting lists of rhinoplasty cosmetic surgery, general operation, and from those who were not waiting for any type of operation. The participants were allocated to two experimental groups of nasoplasty and general operation, and to one control group. The indices of self-esteem and negative image of themselves are measured at three stages; before the operation, and in one week and two months follow-up. Self-esteem and body image data for pre-operation, one week after operation, and two months follow-up are subjected to descriptive statistics and repeated measures ANOVA. Results: There were significant differences among the three stages of measurements in self-esteem and negative image of themselves only for the cosmetic surgery group. In addition, there were significant differences in the body image of the Rhinoplaty group at three stages of measurement. Conclusion: Cosmetic surgery can cause mental changes such as feelings of competence and self-esteem and improves negative image.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Cosmetic surgery, self-esteem, Negative image of themselves

نویسندگان مقاله سید نجم الدین زمانی | s n
m.sc. student, department of psychology, shahid bahonar university of kerman, kerman, iran
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید باهنر (Shahid bahonar university)

m فضیلت پور |
assistant professor, department of psychology, shahid bahonar university of kerman, kerman, iran
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید باهنر (Shahid bahonar university)


نشانی اینترنتی http://jkmu.kmu.ac.ir/article_16372_d22840fc84dbb836d17405261246e6e0.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/93/article-93-404937.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات