|
روانشناسی شناختی، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۵۱-۶۰
|
|
|
عنوان فارسی |
تاثیر آموزش آگاهی فراشناختی بر سبکهای تصمیمگیری و تنظیم هیجان دانشآموزان دبیرستانی شهر تبریز |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر آموزش آگاهی فراشناختی بر سبکهای تصمیمگیری و تنظیم هیجان دانشآموزان دبیرستانی شهر تبریز بود. پژوهش حاضر، یک مطالعه شبه تجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. گروه نمونه، با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی در گروههای آزمایشی (19 دانشآموز) و کنترل (19 دانشآموز) جایگزین شدند. جلسات آموزشی آگاهی فراشناختی برای گروه آزمایشی به مدت 8 جلسه 30/1 ساعته به دانش آموزان دختر پایه دهم شهر تبریز، آموزش داده شد؛ اما به گروه کنترل، آموزش جانبی داده نشد و جریان عادی کلاس را طی کردند. سبکهای تصمیمگیری و تنظیم هیجان در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون به ترتیب با ابزارهای سبک های تصمیم گیری لیکین و دیرابیز (2010) و تنظیم هیجان فیلیپس و پاور (2007) مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیره، تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که آموزش آگاهی فراشناختی بهطور معنیداری میانگین نمرات سبکهای تصمیمگیری آنی، شهودی، اضطرابی و اجتنابی در گروه آزمایش را کاهش؛ اما میانگین نمره سبک تصمیمگیری وابسته را افزایش داد. علاوه بر آن، آموزش آگاهی فراشناختی، بهطور معنیداری میانگین راهبردهای غیرانطباقی تنظیم هیجان در گروه آزمایشی را افزایش اما میانگین راهبردهای انطباقی را کاهش داد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Effects of a Metacognitive Awareness Program on High School Students' Decision-making Styles and Emotion Regulation |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
This research aimed to investigate the effect of metacognitive awareness on decision-making styles and emotion regulation in female high school students during 2016 in Tabriz, Iran. We conducted a pre- and post-test quasi-experimental research design with a control group. Two classes were selected by cluster sampling method and randomly assigned to experimental (n=19) and control (n=19) groups. A metacognitive awareness intervention program was performed in eight sessions (once a week in 90-minutes) for the experimental group but the control group did not receive any intervention and served as the benchmarking point of the comparison. The Decision Styles Questionnaire (Leykin & DeRubeis, 2010) and Regulation of Emotion Questionnaire (Phillips & Power, 2007) were administered. Data were analyzed by multivariate analysis of covariance (MANCOVA). The result showed a significant decrease in the score of the avoidant, anxious, intuitive, and spontaneous dimensions as well as a significant increase in the score of the dependent dimension of decision-making styles in the experimental group compared with the control group. Moreover, the scores of the dysfunction dimension of emotion regulation decreased significantly in the experimental group, while, the scores of the function dimension increased significantly. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
سمیه کشاورزی | somaye keshavarzi department of education, faculty of education and psychology, university of tabriz, tabriz تبریز-بلوار 29 بهمن- دانشگاه تبریز-دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
اسکندر فتحی آذر | eskandar fathi azar department of education, faculty of education and psychology, university of tabriz, tabriz تبریز-بلوار 29 بهمن- دانشگاه تبریز-دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
میرمحمود میرنسب | mir mahmoud mirnasab department of education, faculty of education and psychology, university of tabriz, tabriz تبریز-بلوار 29 بهمن- دانشگاه تبریز-دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
رحیم بدری گرگری | rahim badri gargari department of education, faculty of education and psychology, university of tabriz, tabriz تبریز-بلوار 29 بهمن- دانشگاه تبریز-دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jcp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-703-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/858/article-858-402550.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|