مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۱-۲

عنوان فارسی داستان‌سرایی، معلمی و افسونگری
چکیده فارسی مقاله سخن سردبیر Editorial مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان دوره شانزدهم، فروردین 1396، 2-1 داستان‌سرایی، معلمی و افسونگری Storytelling, Teaching and Enchanting محسن رضائیان[1]،[2] M. Rezaeian هینمن (Heinmann) در مقدمه کتاب اخیر خود [1] مقایسه جالبی بین نگارش یک متن علمی با یک متن ادبی به عمل آورده است. او با استناد به کتاب نابوکوف (Nabokov) و به نقل از وی بیان می‌دارد که نویسنده یک رمان ممکن است از سه بعد در نظر گرفته شود. این سه بعد عبارت‌اند از: داستان‌سرایی، معلمی و افسونگری. ناباکوف معتقد است که یک نویسنده خوب هر سه بعد را در هم می‌آمیزد، اما اگر بعد افسونگری غالب آید، او تبدیل به یک نویسنده بزرگ خواهد شد [2]. هینمن پس از ذکر این مقدمه، اعلام می‌دارد که در نگارش مقالات علمی، جایی برای داستان‌سرایی وجود ندارد و بعد افسونگری هم از امکان رخداد بسیار پایینی برخوردار است. بنابراین، هینمن این‌گونه نتیجه می‌گیرد که یک نویسنده خوب متون علمی باید مانند یک معلم خوب عمل نماید. از همین رو، وی باید این قابلیت را داشته باشد که با یک نگارش قابل‌درک، خوانندگان خود را آگاه کند که بر روی چه موضوعی کار کرده و به چه نتیجه‌ای دست یافته است [1]. باوجوداین، به نظر راقم این سطور، اگرچه در نگارش یک متن علمی بعد معلمی غالب است، اما نویسندگان متون علمی باید از تکنیک‌های داستان‌سرایی و افسونگری علمی نیز برخوردار باشند. نگارش جملات و پاراگراف‌های کوتاه و قابل‌فهم که ارتباط آنها به یکدیگر به‌خوبی برقرار شده است، نمونه‌ای از هنر داستان‌سرایی است که خواننده مقالات علمی را مجذوب خود خواهد کرد [3]. همچنین، نگارش یک مقاله علمی که بر پایه مطالعه‌ای با طراحی دقیق به رشته تحریر در آمده است، می‌تواند خواننده مقاله را از ابتدا تا انتها با خود همراه سازد. چنین مقاله‌ای خواننده خود را با یک نتیجه‌گیری عالمانه روبه‌رو می‌سازد و راه‌کارهایی برای انجام مطالعات آینده به وی پیشنهاد می‌دهد. حال اگر با مطالعه این مقاله، خواننده دست به مطالعات جدید بزند، به این معناست که بعد افسونگری علمی مقاله، کار خود را انجام داده است. References [1] Heinmann MK. How not to write a medical paper: A practical guide. India: Thieme. 2016. [2] Nabokov V. Lectures on literature. London: Weidenfeld & Nicolson. 1988. [3] Rezaeian M. How to Organize the Paragraph of an Article? JRUMS 2016; 15 (8): 689-90. [1]- استاد گروه آموزشی اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران تلفن: 31315123-034، دورنگار: 31315123-034، پست الکترونیکی: moeygmr2@yahoo.co.uk [2]- استاد مرکز تحقیقات محیط کار، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
کلیدواژه‌های فارسی مقاله داستان‌سرایی، افسونگری، معلمی

عنوان انگلیسی Storytelling, Teaching and Enchanting
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Storytelling, Enchanting, Teaching

نویسندگان مقاله محسن رضاییان |
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-280-50&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/38/article-38-394091.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 4
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات