آموزش علوم دریایی، جلد ۳، شماره ۵، صفحات ۵۱-۶۶

عنوان فارسی بررسی نگرش دانشجویان به میزان اثربخشی عوامل مؤثر بر توسعه‌ی آموزش الکترونیکی (موردمطالعه: دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر)
چکیده فارسی مقاله مبتنی بر نیازهای امروز کشور ایران در آموزش علوم دریایی و نفوذ آموزش الکترونیکی در طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های آموزشی، بررسی میزان اثربخشی عوامل مؤثر بر توسعه‌ی آموزش الکترونیکی در آموزش علوم دریایی ضرورت می‌یابد. هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی عوامل مؤثر بر توسعه‌ی آموزش الکترونیکی در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر است. تحقیق حاضر از نوع کاربردی و به روش توصیفی-همبستگی می‌باشد. جامعه‌ی آماری تحقیق شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر است. حجم نمونه‌ی آماری از طریق جدول مورگان 278 نفر تعیین گردید. داده‌های تحقیق از طریق پرسشنامه‌ی استاندارد (شاه‌حسینی و همکاران، 1394) جمع‌آوری گردید. روایی پرسشنامه از طریق بررسی مدل‌های اندازه‌گیری متغیرهای تحقیق و پایایی آن با پیش توزیع 30 پرسشنامه و استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (آلفای کل 915/0) تایید شد. به‌منظور آزمون فرضیه‌ها، از مدل‌سازی معادلات ساختاری مبتنی بر تکنیک حداقل مربعات جزئی از طریق نرم‌افزار ویژوال پی.ال.اس 04/1استفاده گردید. نتایج نشان داد که تمامی فرضیه‌ها تایید شدند و از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر، تمامی عوامل به ترتیب اثرگذاری (عامل آموزشگاهی، فناوری، پشتیبانی منابع، مدیریت، طراحی رابط، اخلاقی، ارزشیابی و تربیتی) بر توسعه‌ی آموزش الکترونیکی تأثیر دارند. همچنین با توجه به نظامی بودن محیط دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر اهم پیشنهادها ازاین‌قرار است که مسئولان و مدیران دانشگاه، می‌بایست زمان‌دار بودن خدمات را تضمین نمایند؛ مهارت کادر دانشگاهی (اساتید و کارکنان) در حوزه‌ی آموزش الکترونیکی به‌طور پیوسته می‌بایست مورد ارزیابی قرار گیرد و با توجه به ماهیت نظامی دانشگاه و با تأکید بر حوزه‌‌ی آموزش الکترونیک، سبک رهبری مناسب اتخاذ گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش علوم دریایی، توسعه آموزش الکترونیکی، عوامل مؤثر،

عنوان انگلیسی Students' Attitudes to the Effectiveness of the Factors Affecting the Development of E-Learning (Case Study: Imam Khomeini Marine Science University in Nowshahr)
چکیده انگلیسی مقاله Studying the effectiveness of the factors affecting the development of e-learning in teaching marine science will become necessary based on Iran's needs in marine science and penetration of e-learning in a wide range of educational activities. The aim of this study is to investigate the factors affecting the development of e-learning in at the Imam Khomeini Marine Science University in Nowshahr. This applied study is descriptive-correlation. The sample included all students of the university. The statistical sample size of 278 participants was determined through Morgan table. Research data were collected through the standard questionnaire (Shah Hoseiny et al., 1394). Its validity was confirmed through analysis of models measuring variables and reliability was confirmed by distributing 30 questionnaires using Cronbach's alpha (α=0.91). In order to test the hypotheses, structural equation modeling techniques based on partial least squares PLS Visual software 1.04 was used. The results showed that all hypotheses were confirmed and from the perspective of marine science students at the university, all factors (school operating, technology, support resources, management, interface design, ethics, evaluation and training) affect the development of e-learning. Also according to the military environment of the university, most important offers are that officials and university administrators must ensure long-lasting services and academic staff's (faculty and staff) skills in e-learning area must continually be evaluated and given the nature of the university system, with an emphasis on e-learning area, appropriate leadership style must be adopted.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله داود کیاکجوری |
دانشیار مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی چالوس (Islamic azad university of chaloos)

سید محمد میرتقیان رودسری | seyed mohammad mirtaghian roudsari
عضو باشگاه پژوهشگران جوان، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد چالوس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی چالوس (Islamic azad university of chaloos)


نشانی اینترنتی http://rmt.iranjournals.ir/article_24837_f65f8da67df2bde47e03a25ad0f96552.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2121/article-2121-348729.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات