مطالعات مدیریت ورزشی، جلد ۸، شماره ۳۹، صفحات ۲۰۵-۲۲۸

عنوان فارسی طراحی الگوی شایستگی‌های کارآفرینان در صنعت ورزش ایران
چکیده فارسی مقاله هدف از این پژوهش، طراحی الگوی شایستگی‌های کارآفرینان در صنعت ورزش ایران می‌باشد. روش این پژوهش، توصیفی ـ پیمایشی است و نمونۀ آماری آن را 155 نفر از کارشناسان، متخصصان و اساتید رشته‌های تربیت‌بدنی و کارآفرینی تشکیل دادند. نتایج نشان می‌دهد که مهارت‌های فردی، علمی و آکادمیک، شغلی و حرفه‌ای، علم و اصول کارآفرینی و شایستگی‌های متمرکز بر کارآفرینی در صنعت ورزش، پنج بعد اصلی مدل پژوهش را تشکیل می‌دهند و 24 مؤلفه این ابعاد را تبیین می‌نمایند. شایان‌ذکر است که در این پژوهش، 100 شاخص برای شایستگی‌های کارآفرینی در ورزش ‌شناسایی گردید. همچنین، نتایج بیانگر این است که شاخص‌های مدل از برازش مناسب و معناداری برخوردار می‌باشند. الگوی تدوین‌شده در این پژوهش می‌تواند به‌عنوان دستور‌ کاری برای توسعۀ شایستگی‌های کارآفرینی در دانشجویان، کارکنان و مدیران در دانشگاه‌ها، سارمان‌های ورزشی و دیگر متولیان و سیاست‌گذاران امر ورزش مورداستفاده قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شایستگی، کارآفرینان، صنعت ورزش، الگو،

عنوان انگلیسی Designing a Model of Competences of Entrepreneurs in Iran’s Sports Industry
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to design a model of competences of entrepreneurs in the sports industry. Research method was descriptive-survey and the sample consisted of 155 experts and professors in physical education and entrepreneurship fields. The research instrument consisted of a researcher-constructed questionnaire, model-based building block competency with 101 items that evaluated competences of entrepreneurs in the sports industry in 5 dimensions including personal skills, science and academic competences, workplace competences, science and principles of entrepreneurship, and sport industry-wide competences. Data were analyzed by using tests of descriptive statistics and inferential statistics, confirmatory factor analysis, and Pearson's correlation coefficient with SPSS and LISREL softwares. Results showed personal skills, sciences and academic competences, workplace competences, science and principles of entrepreneurship, and sport industry-wide competences make up 5 main levels of the research model, and 24 components explain these dimensions. Finally, 100 indices were identified for competences of entrepreneurs in the sports industry. Also, results indicated that the indices of the model are appropriate and acceptable. The model developed in this study can be used as an instruction for developing the competences of entrepreneurs in students, staff and administrators in universities, sports organizations and other custodians and policymakers in sports.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Competency, Entrepreneurs, Sports industry, Model

نویسندگان مقاله محمدحسین قربانی | mohammad hossein
استادیار مدیریت ورزشی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی

محسن وحدانی |
دانشگاه تهراندانشجوی دکتری مدیریت و برنامه ریزی در تربیت بدنی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://smrj.ssrc.ac.ir/article_890_268942b13c15df70dc1d386f2c6be2bb.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1190/article-1190-342918.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات