آموزش علوم دریایی، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۱۳-۳۰

عنوان فارسی ارتباط استراتژی آموزش شبیه سازهای دریایی با عملکرد حرفه‌ای دریانوردان
چکیده فارسی مقاله این تحقیق با استفاده از روش تحقیق ترکیبی کمی و کیفی به بررسی ارتباط استراتژی‌های آموزش با توسعه حرفه‌ا‌ی دریانوردان و آموزش با شبیه سازهای دریایی پرداخته است. جامعه آماری مطالعه حاضر شامل کلیه دریانوردان ایرانی شاغل بر روی کشتی‌های تجاری بالاتر یا مساوی 3000 تناژ خالص، شرکت‌های کشتیرانی و سازمان بنادر بوده است که 250 تن از افسران و دانشجویانی که بیش از 120 ساعت دوره شبیه ساز را طی نموده‌اند، بصورت هدفمند و ملاک محوری انتخاب شده‌اند. در بخش تجزیه و تحلیل آماری از آزمون دو جمله‌ای برای بررسی ارتباط بین متغیرها و برای بررسی و رتبه بندی عوامل موثر در تدریس و برنامه درسی از آزمون فریدمن استفاده شده است. نتایج این تحقیق به این نکته اشاره دارد که: آموزش فقط آن چیزی نیست که در محیط آموزشی اتفاق می‌افتد. آموزش به مسائل متعددی وابسته است. برای استفاده بهینه از شبیه سازها می‌بایست به این متغیرها توجه ویژه شود. توجه به رشد مهارت‌های مدیریتی و توانایی‌های دریانوردان در جهت کنترل فاکتورهای انسانی و همچنین استاندارد کردن سناریوهای آموزشی، بازنگری در طرح درس اجرای دوره و افزایش ساعات تدریس عملی نسبت به بخش نظری دوره از اهمیت بیشتری برخوردار است. پیروی از یک سیستم ارزیابی استاندارد، استفاده از روش‌های جدید تدریس، برگزاری دوره‌های آموزشی برای مدرسین و فراهم نمودن دسترسی آسان به شبیه ساز از طریق اینترنت نیز می‌تواند در جهت توسعه مهارت دریانوردان و بهبود عملکرد آنها موثر باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Relationship Between Maritime Simulators Training Strategies and Seafarers’ Professional Performance
چکیده انگلیسی مقاله Using qualitative and quantitative mixed method, the relationship between training strategies and professional development of Iranian seafarers and education in maritime simulators, was studied in this research. For the statistical analysis of quantitative data, binomial test was used in order to examine the effect of the variable on education and, Friedman test was used to examine and rank the effective factors on teaching and education programs. This research concluded that, the training is not limited to activities that happen in the classroom and it depends on a variety of factors. In order to use simulators in the most effective way, we should consider these variables. Organizational and social culture, maintaining maritime safety culture, management skills, seafarer’s ability in reducing human factors, standardizing simulator training scenarios, reviewing the model courses, increasing the ratio of time spent on practical section in relation to the theoretical section, using a standard evaluation system to improve maritime skills, using new training methods, conducting training for simulator trainers and assessors and accessing web based simulator are the factors that influence the seafarer’s performance.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله آرش یاراحمدی |
استاد دانشگاه نفت محمود آباد

امیر حسینی ارانی | hosseini arani
ریاست دانشکده ناوبری و فرماندهی کشتی دانشگاه علوم دریایی نوشهر

ابوطالب مطلبی |
استادیار مدیریت آموزشی دانشگاه علوم دریایی امام خمینی ره نوشهر
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (Imam khomeini naval university of noshahr)

حمیدرضا تهمک |
دانشکده ناوبری و فرماندهی کشتی دانشگاه علوم دریایی نوشهر


نشانی اینترنتی http://rmt.iranjournals.ir/article_20273_2deab593ea3d2f33ae3f14d84676b6ad.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2121/article-2121-322437.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات