مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۱۲۷-۱۳۷

عنوان فارسی تاثیر مصاحبه انگیزشی بر رفتارهای خود مراقبتی سلامت دهان و دندان در دانش آموزان دبیرستانی شهر قزوین
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: پوسیدگی دندان در دانش آموزان ایرانی شیوع بالایی دارد و مطالعات نشان داده است که مصاحبه انگیزشی قادر به ایجاد رفتار سالم در طیف وسیعی از موضوعات بهداشتی است. هدف این مطالعه بررسی تاثیر مصاحبه انگیزشی در ارتقاء رفتارهای خود مراقبتی دهان و دندان در دانش آموزان پسر دبیرستان‌های شهر قزوین بود. مواد و روش‌کار: در یک پژوهش نیمه تجربی بر اساس روش نمونه‌گیری چند مرحله‌ای و با انتخاب تصادفی 4 دبیرستان پسرانه، 40 دانش آموز به هر یک از گروه‌های تجربی و کنترل اختصاص یافتند. پروتکل مداخله‌ای بر اساس توصیه‌های میلر و رولینگ در 6 جلسه 60 دقیقه‌ای با تکیه بر نیازسنجی اولیه و با هدف ارتقای مهارت های مقابله‌ای و حل مسئله اجرا شد. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه خودگزارشی قبل، 2 و 6 ماه بعد از مصاحبه انگیزشی اندازه‌گیری شدند. در نهایت داده‌ها وارد نرم افزار 17 SPSS شد و با استفاده از آزمون‌های توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: یافته‌ها نشان دهنده تغییر معنادار نگرش (از 64/3‌±‌82/14 به 86/3‌±‌75/25 )، قصد رفتاری (از 15/4‌±‌03/11 به 37/3‌±‌80/18‌) و خودکارآمدی (از 43/9‌±‌65/37 به 48/7‌±‌93/52‌) در گروه تجربی بود (001/0>P). همچنین میانگین رفتار مسواک زدن (از 33/0‌±‌79/0 به 37/0‌±‌24/1‌) و استفاده از نخ دندان (از 32/0‌±‌30/0 به 21/0‌±‌42/0) در گروه تجربی افزایش معنادار نشان داد (001/0>P). نتیجه‌گیری: مصاحبه انگیزشی قادر به بهبود پیش آیندهای روانشناختی و همچنین رفتارهای خودمراقبتی سلامت دهان و دندان است و می‌تواند به عنوان جزء موثر برنامه‌های پیشگیری و ارتقای سلامت دهان و دندان نقش مهمی را ایفا نماید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effectiveness of motivational interviewing (MI) of oral self care behaviors among high school students in Qazvin
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background and Objectives: dental Caries prevalence is high among Iranian students. Studies have shown that motivational interviewing is able to change health behaviors. The purpose of this study was to investigate the effects of a brief intervention based on motivational interviewing in promoting oral health self-care behaviors among adolescents in Qazvin city. Material & Method: In a quasi-experimental study based on a multi-stage sampling with random selection of 4 boy-specific schools, 40 students were assigned to each of the experimental and control groups. Intervention protocol was conducted in treatment group in accordance with the recommendations of Miller and Rowling included 6 sessions (60 minute per session) based on the initial need assessment and in order to coping skills and problem solving development. Demographic variables, psychological constructs were measured using self report questionnaire before, 2 and 6 month after motivational interviewing. Finally, the data were entered into SPSS 17.0 software and was analyzed using descriptive and inferential analyses. Results: The results indicated that a significant change in the attitude (from 14.82±3.86 to 25.75 ± 3.86), behavioral intention ( from 11.03 ± 4.15 to 18.80 ± 3.37) and self efficacy (from 37.65 ± 9.43 to 52.93 ± 7.48) were seen in the experimental group 6 months after motivational interviewing (P< 0.001). furthermore, the average of brushing (from 0.79± 0.33 to 1.24 ± 0.37) and dental flossing (from 0.30 ± 0.32 to 0.42 ± 0.37) showed a significant increase in the experimental group after interviewing (P< 0.001). Conclusion: The findings of this study showed that motivational interviewing in the individual level can lead to a better antecedent psychological constructs and promote oral health self care behavior and as an effective component of prevention and promotion programs can play an important role in oral health.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عیسی محمدی زیدی | i mohammadi zeidi


میر سعید یکانی نژاد | ms yekaninejad


آرش اکابری | a akaberi


امیر پاکپور حاجی آقا | a pakpour



نشانی اینترنتی http://journal.nkums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-25&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/192/article-192-320316.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم پایه
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات