مهندسی بهداشت حرفه ای، جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۱-۹

عنوان فارسی بررسی عملکردهای شناختی دانشجویان در مواجهه با گرما با استفاده از آزمون عملکرد پیوسته
چکیده فارسی مقاله زمینه وهدف: مطالعات زیادی جهت بررسی اثر تنش گرمایی بر عملکردهای شناختی افراد صورت گرفته است اما این مطالعات نتوانسته‌اند به نتیجه‌ا‌‌ی روشن و قطعی در این زمینه دست یابند. دلیل این امر تنوع آزمون‌ها و شرایط آزمایشگاهی به کار رفته است. پژوهش حاضر به بررسی عملکردهای شناختی دانشجویان در مواجهه با سطوح مختلف تنش گرمایی در شرایط آزمایشگاهی پرداخته است . روش­ بررسی: در این مطالعه توصیفی تحلیلی 33 آزمودنی در محدوده سنی 35-23 سال به انجام آزمون‌ شناختی پرداختند. شرکت­کنندگان در حین انجام آزمون نرم‌افزاری عملکرد پیوسته که درصد توجه و زمان واکنش افراد را می‌سنجد، در معرض مواجهه با چهار سطح تنش گرمایی معادل شاخص دمای‌تر‌گوی‌سان 18،22،29و33 سلسیوس قرار گرفتند . یافته‌ها: نتایج نشان داد که بیشترین درصد توجه افراد (67/99%) مربوط به شاخص‌ دمای‌تر‌گوی‌سان 22‌درجه سلسیوس بود و در حدود بالا و پایین مجاز مواجهه شغلی درصد توجه کاهش یافته است. تحلیل‌های آماری نشان می‌دهد اختلاف درصد توجه در سطوح مختلف تنش گرمایی معنی‌دار نیست ( Pvalue > 0.05 ). همچنین با افزایش شاخص دمای‌تر‌گوی‌سان از 22‌درجه سلسیوس تا 33‌ درجه سلسیوس، زمان واکنش افزایش یافته است و زمان واکنش در شاخص دمای‌تر‌گوی‌سان 33‌درجه سلسیوس با سایر سطوح تنش گرمایی اختلاف معنی‌دار دارد ( Pvalue < 0.05 ). نتیجه­گیری: عملکردهای شناختی افراد در مواجهه با سطوح مختلف تنش گرمایی در محدوده‌های مجاز مواجهه شغلی برای افراد سازش نیافته با گرما، بهبود می‌یابد اما مواجهه با تنش گرمایی بالاتر از حد مجاز مواجهه شغلی عملکردهای شناختی افراد را کاهش می‌دهد .
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تنش گرمایی، درصد توجه، زمان واکنش، عملکرد پیوسته

عنوان انگلیسی Evaluation of Students’ Cognitive Performance while Exposed to Heat using Continues Performance Test
چکیده انگلیسی مقاله  Background & Objectives: Many studies were conducted to determine the effects of heat stress on human performance. However, they could not reach a decisive conclusion, mainly due to a large variation in experimental conditions and tests. This study investigated cognitive performance of university students exposed to different levels of heat stress under laboratory condition. Methods: In this cross sectional study,33 students aged 23-35 years performed cognitive tests. Participants were exposed to four Wet Bulb Globe Temperature (WBGT) of 18, 22, 29 and 33 ºC under laboratory conditions while performing CPT tests to investigate attention and reaction time. Results: The maximum percentage of continues attention (99.67%) belonged to WBGT of 22 º C, and at the upper and lower levels of exposure (WBGT of 18 and 33 º C) percentage of attention was reduced. Although the percentage of attention was changed in different levels of heat stress, statistical analysis did not show any significant differences in attention between levels of heat stress (Pvalue>0.05). In addition, increase in WBGT index from 22-33 º C increased the reaction time. At the WBGT of 33 º C, statistical analysis showed significant difference in reaction time compared to other heat stress levels(Pvalue< 0.05). Conclusion: The results revealed that in the CPT test, exposure to heat stress at levels of occupational exposure limit,wouldimprove performances, but exposure to higher levels of heat stress woulddecrease it.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمدجواد جعفری | mohammad javad jafari


مهسا ناصر پور | mahsa naserpour


محمدرضا منظم | mohammad reza monazzam


مهناز صارمی | mahnaz saremi


حمیدرضا پور آقا شاه نشین | hamid reza pouragha shahneshin


سارا جام بر سنگ | sara jam bar sang



نشانی اینترنتی http://johe.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-9&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1809/article-1809-282996.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات