مهندسی بهداشت حرفه ای، جلد ۱، شماره ۴، صفحات ۱۱-۱۸

عنوان فارسی بررسی ارتباط بین خصوصیات شخصیتی، استرس و رضایت شغلی کارکنان کارخانجات مخابراتی ایران
چکیده فارسی مقاله  زمینه و هدف: رضایت شغلی کارکنان به عوامل متعددی مرتبط است که می توان به ویژگی های شخصیتی افراد و استرس شغلی اشاره کرد. این مطالعه به منظور بررسی ارتباط بین ویژگی های شخصیتی با رضایت و استرس شغلی انجام شده است. روش بررسی: این مطالعه تحلیلی بر روی کارکنان کارخانجات مخابراتی ایران انجام گرفته و 254 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارگردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه شخصیتی آیزنک و پرسشنامه های استاندارد رضایت و استرس شغلی بود. داده ها پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: ارتباط معنی داری بین رضایت شغلی و استرس شغلی دیده شد. نتایج نشان داد 176 نفر در وضعیت استرس بالا، 37 نفر وضعیت متوسط و 8 نفر نیز در وضعیت پایین قرار دارند. میانگین نمره رضایت شغلی کلی 14/25+10/95 تعیین گردید. ارتباط بین استرس شغلی و مقیاس E نشان داد که رابطه مثبت و معنی داری بین این دو متغیر وجود دارد. هرچه فرد درونگراتر باشند استرس شغلی آنها نیز بالاتر است. بین دو مقیاس N و L با رضایت شغلی ارتباط معنی دار وجود داشت. بدین مفهوم که هرچه ثبات شخصیت فرد بیشتر باشد رضایت شغلی وی بالاتر است. نتیجه گیری : نتایج تایید نمودکه برای ایجاد رضایت شغلی و کاهش استرس شیوه های افزایش اعتماد به نفس به کارکنان آموزش داده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ویژگی های شخصیتی ، استرس ، رضایت شغلی، کارکنان

عنوان انگلیسی The Relationship Between Personality Traits, Stress and Job Satisfaction of Employees of Iran Telecom Companies
چکیده انگلیسی مقاله Background & Objectives: Job satisfaction is affected by several factors including personality characteristics and job stress. This study aimed to investigate the relationship between personality traits, job satisfaction, and stress-related. Materials and Methods: This analytical study was performed among the telecommunications industry workers. 254 persons were randomly selected as the population of the study . Eysenck Personality Questionnaire and job satisfaction and stress questionnaires were applied to gather the required data. The collected data were analyzed using SPSS statistical software. Results: There was an inverse relationship between job satisfaction and job stress. The results of job stress questionnaires showed that 176, 37, and 8 employees were under high, moderate, and low stress, respectively. Overall job satisfaction scores were 14.25 + 10.95. The relationship between job stress and scale E showed a significant positive correlation between two variables so that as the level of introspection increases, people will feel more jop stress. The two scale N and L have meaningful relationship with job satisfaction so that the more stable the character, the higher the job satisfaction . Conclusion: It can be concluded that in order for promoting the job satisfaction and reducing the job stress, self-confidence enhancing skills should be trained to the employees.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Personality traits, stress, job satisfaction, Employees

نویسندگان مقاله زهرا زمانیان | zahra zamanian


سولماز زکیان | solmaz zakian


مریم جمالی | maryam jamali


بهرام کوهنورد | bahram kouhnavard



نشانی اینترنتی http://johe.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-88-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1809/article-1809-282981.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات