مهندسی بهداشت حرفه ای، جلد ۲، شماره ۴، صفحات ۵۸-۶۴

عنوان فارسی ارزیابی مواجهه شغلی راهبران قطار های شهری تهران با میدان های مغناطیسی در فرکانس بی نهایت کم
چکیده فارسی مقاله مقدمه: مواجهه شغلی با میدان‌های مغناطیسی با فرکانس بی‌نهایت کم در راهبران قطار بخشی جدایی‌ناپذیر از این وظیفه بوده و همین امر نگرانی‌هایی را از نظر سلامت شغل راهبری به وجود آورده است. مطالعه حاضر باهدف بررسی مواجهه شغلی راهبران متروی تهران با میدان‌های مغناطیسی در فرکانس بی‌نهایت کم طراحی شد. روش کار: به منظور سنجش مواجهه راهبران، از دو نوع قطار AC و DC داخل شهری و AC بین شهری از هر خط شامل خط 1، 2، 4 و 5 نمونه‌ای به طور تصادفی انتخاب شد و پس از ایستگاه بندی، اندازه‌گیری چگالی شار مغناطیسی با فرکانس بی‌نهایت کم به وسیله دستگاه سه جهته TES– 1394 و با توجه به استاندارد 1994-644 IEEE std انجام شد. سپس مواجهه راهبران در هر یک از قطارها با حدود مواجهه شغلی کشوری مقایسه گردید. یافته‌ها: بیش‌ترین میانگین مواجهه در قطارهای AC بین شهری (μT 5/2 ± 1/1) و کمترین مقدار مربوط به قطارهای μT) DC 2/31 ± 0/0) بود. حداکثر مقدار مواجهه در راهبران قطارهای AC خط 5 (μT 9) و حداقل مقدار مربوط به همین خط (μT 01/0) بود. حداکثر مقدار مواجهه در خطوط داخل شهری در قطار AC خط 1 (μT 4/5) و حداقل آن مربوط به همین خط و قطار (μT 08/0) بود. نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از مطالعه نشان داد که در این مطالعه، همچون مطالعات مختلف در دیگر کشورها، هیچ یک از حالات مواجهه در قطارهای مختلف، میزان مواجهه از حدود مجاز مواجهه کشوری و بین‌المللی فراتر نرفته بود. هرچند این موضوع نباید مبنایی بر بی‌خطر بودن این میدان‌ها قرار بگیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Occupational Exposure Assessment of Tehran Metro Drivers to Extremely Low Frequency Magnetic Fields
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Occupational exposure to Extremely Low Frequency Magnetic Fields (ELF-MFs) in train drivers is an integral part of the driving task and creates concern about driving jobs. The present study was designed to investigate the occupational exposure of Tehran train drivers to extremely low frequency magnetic fields. Methods: In order to measure the driver’s exposure, from each line, a random sample in AC and DC type trains was selected and measurements were done according to the IEEE std 644-1994 using a triple axis TES-394 device. Train drivers were then compared with national occupational exposure limit guidelines. Results: The maximum and minimum mean exposure was found in AC external city trains (1.2±1.5 μT) and DC internal city trains (0.31±0.2 μT), respectively. The maximum and minimum exposure was 9 μT and 0.08 μT in AC trains of line 5, respectively. In the internal train line, maximum and minimum values were 5.4 μT and 0.08 μT in AC trains. Conclusions: In none of the exposure scenarios in different trains, the exposure exceeded the national or international occupational exposure limit guidelines. However, this should not be the basis of safety in these fields.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد رضا منظم | mohammad reza monazzam
tehran university of medical science,school of public health, department of occupational health engineering
تهران-دانشگاه علوم پزشکی تهران-دانشکده بهداشت-گروه بهداشت حرفه ای
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

حامد جلیلیان | hamed jalilian
shiraz university of medical science,school of public health, department of occupational health engineering
شیراز-دانشگاه علوم پزشکی شیراز-دانشکده بهداشت-گروه بهداشت حرفه ای
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)

یحیی خسروی | yahya khosravi
alborz university of medical science,school of public health, department of occupational health engineering
البرز-دانشگاه علوم پزشکی البرز-دانشکده بهداشت-گروه بهداشت حرفه ای
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی البرز (Alborz university of medical sciences)

کامران نجفی | kamran najafi
tehran university of medical science,school of public health, department of occupational health engineering
تهران-دانشگاه علوم پزشکی تهران-دانشکده بهداشت-گروه بهداشت حرفه ای
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

زهرا زمانیان | zahra zamanian
shiraz-shiraz university of medical science,school of public health, department of occupational health engineering
شیراز-دانشگاه علوم پزشکی شیراز-دانشکده بهداشت-گروه بهداشت حرفه ای
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://johe.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-188-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1809/article-1809-282955.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات