طب جانباز، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کارکردهای شناختی- هیجانی جانبازان
چکیده فارسی مقاله اهداف: یکی از حوزه­های زندگی جانبازان که ممکن است تحت تاثیر جنگ و پیامدهای درازمدت آن قرار گرفته باشد، کارکردهای شناختی- هیجانی است که توانایی فرد را در بازداری، خودتغییری، برنامه­ریزی، سازمان‌دهی، حل مساله و تنظیم هیجان نشان می‌دهد. هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کارکردهای شناختی- هیجانی جانبازان بود. مواد و روش‌ها: در این پژوهش شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل، 50 نفر از جانبازان شیمیایی مرد شهر اراک در سال 96-1395 به‌روش نمونه­گیری دردسترس انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در گروه­های آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار پژوهش، پرسش‌نامه نارسایی کنش­وری اجرایی بارکلی بود. آموزش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در 10 جلسه 45دقیقه­ای برای گروه آزمایش اجرا شد. داده­ها به‌کمک نرم‌افزار آماری SPSS 23 و با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: با کنترل اثرات پیش­آزمون، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در گروه آزمایش باعث بهبود متغیرهای مهار خود (02/0=p)، خودانگیزشی (008/0=p)، خودنظم‌جویی هیجانی (047/0=p) و کارکرد شناختی- هیجانی (001/0=p) شد. نتیجه‌گیری: آموزش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد باعث ارتقای کارکردهای شناختی- هیجانی جانبازان می­شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The effectiveness of trainings acceptance and commitment therapy based on emotional problems and executive functions of veterans
چکیده انگلیسی مقاله Aims: The cognitive-emotional functions of the veterans might be affected by war and its long-term side-effects. Such functions show a person's capability for inhibition, self-change, planning, organizing, problem-solving, and emotional regulation. The aim of this study was to determine the effectiveness of treatment based on the acceptance and commitment on the veterans' cognitive-emotional functions. Materials & Methods: In the controlled pretest-posttest quasi-experimental study, 50 male chemically injured veterans of Arak were studied in 2016. The subjects, selected via available sampling method, were randomly divided into experimental and control groups. Data was collected using Barkly Deficits in Executive Functioning Scale. Ten 45-minute acceptance and commitment-based treatment sessions were conducted in experimental group. Data was analyzed by SPSS 23 software using multi-variable covariance analysis. Findings: Through controlled pretest effects, the acceptance and commitment-based treatment improved self-inhibition (p=0.02), self-motivation (p=0.08), emotional self-regulation (p=0.047), and cognitive-emotional functions (p=0.001) in experimental group. Conclusion: Teaching the acceptance and commitment-based treatment improves the veterans' cognitive-emotional functions. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مسلم عباسی | moslem abbasi

سازمان های دیگر: استادیار روانشناسی

شهریار درگاهی | shahriar dargahi


ذبیح پیرانی | zabih pirani

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
سازمان های دیگر: استادیار روانشناسی

رضا قاسمی جوبنه | reza ghasemi jobaneh



نشانی اینترنتی http://ijwph.ir/browse.php?a_code=A-10-1206-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات