|
طب جانباز، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کارکردهای شناختی- هیجانی جانبازان |
|
چکیده فارسی مقاله |
اهداف: یکی از حوزههای زندگی جانبازان که ممکن است تحت تاثیر جنگ و پیامدهای درازمدت آن قرار گرفته باشد، کارکردهای شناختی- هیجانی است که توانایی فرد را در بازداری، خودتغییری، برنامهریزی، سازماندهی، حل مساله و تنظیم هیجان نشان میدهد. هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کارکردهای شناختی- هیجانی جانبازان بود. مواد و روشها: در این پژوهش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل، 50 نفر از جانبازان شیمیایی مرد شهر اراک در سال 96-1395 بهروش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار پژوهش، پرسشنامه نارسایی کنشوری اجرایی بارکلی بود. آموزش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در 10 جلسه 45دقیقهای برای گروه آزمایش اجرا شد. دادهها بهکمک نرمافزار آماری SPSS 23 و با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: با کنترل اثرات پیشآزمون، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در گروه آزمایش باعث بهبود متغیرهای مهار خود (02/0=p)، خودانگیزشی (008/0=p)، خودنظمجویی هیجانی (047/0=p) و کارکرد شناختی- هیجانی (001/0=p) شد. نتیجهگیری: آموزش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد باعث ارتقای کارکردهای شناختی- هیجانی جانبازان میشود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The effectiveness of trainings acceptance and commitment therapy based on emotional problems and executive functions of veterans |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Aims: The cognitive-emotional functions of the veterans might be affected by war and its long-term side-effects. Such functions show a person's capability for inhibition, self-change, planning, organizing, problem-solving, and emotional regulation. The aim of this study was to determine the effectiveness of treatment based on the acceptance and commitment on the veterans' cognitive-emotional functions. Materials & Methods: In the controlled pretest-posttest quasi-experimental study, 50 male chemically injured veterans of Arak were studied in 2016. The subjects, selected via available sampling method, were randomly divided into experimental and control groups. Data was collected using Barkly Deficits in Executive Functioning Scale. Ten 45-minute acceptance and commitment-based treatment sessions were conducted in experimental group. Data was analyzed by SPSS 23 software using multi-variable covariance analysis. Findings: Through controlled pretest effects, the acceptance and commitment-based treatment improved self-inhibition (p=0.02), self-motivation (p=0.08), emotional self-regulation (p=0.047), and cognitive-emotional functions (p=0.001) in experimental group. Conclusion: Teaching the acceptance and commitment-based treatment improves the veterans' cognitive-emotional functions. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مسلم عباسی | moslem abbasi
سازمان های دیگر: استادیار روانشناسی
شهریار درگاهی | shahriar dargahi
ذبیح پیرانی | zabih pirani
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university) سازمان های دیگر: استادیار روانشناسی
رضا قاسمی جوبنه | reza ghasemi jobaneh
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijwph.ir/browse.php?a_code=A-10-1206-2&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
1 |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|