طب جانباز، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی نقش PTSD ثانویه و تاب آوری در انگیزش و عملکرد تحصیلی نمونه ای از دانش آموزان فرزند جانباز
چکیده فارسی مقاله اهداف: اختلال استرس پس از سانحه علاوه بر فرد مورد ابتلا می‌تواند سایر اعضای خانواده را نیز دچار آشفتگی روانی کند که این پدیده را اختلال استرس پس از سانحه ثانویه می‌نامند و گمان می‌رود برخی از مشکلات تحصیلی فرزندان این افراد مانند کاهش انگیزش و عملکرد تحصیلی را در پی داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش اختلال استرس پس از سانحه ثانویه و تاب‌آوری در عملکرد و انگیزش تحصیلی فرزندان جانبازان انجام شد. ابزار و روش‌ها: در این پژوهش تحلیلی- توصیفی از نوع همبستگی، 187 نفر از دانش‌آموزان فرزند جانباز دوره‌های اول و دوم متوسطه شهرستان‌های اردکان و میبد در سال تحصیلی 94-1393 به‌شیوه نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مقیاس استرس ضربه ثانوی، پرسش‌نامه تاب‌آوری، مقیاس انگیزش تحصیلی و معدل نیم‌سال دانش‌آموزان بود. داده‌های جمع‌آوری‌شده، با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: بین اختلال استرس پس از سانحه ثانویه و عملکرد (37/0-=r) و انگیزش تحصیلی (39/0-=r) رابطه معکوس معنی‌دار و بین تاب‌آوری و عملکرد (54/0=r) و انگیزش تحصیلی (56/0=r) رابطه مثبت معنی‌دار وجود داشت (01/0p
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Role of Secondary PTSD and Resilience on Academic Motivation and Performance in a Samples of student Children of Warfare Victims
چکیده انگلیسی مقاله Aims: The secondary PTSD is a type of post trauma stress disorders that can throw other family members into mental disorders. It is supposed that the secondary PTSD might lead to some educational problems, such as the decline in the academic performance and motivation, in the children of such families. The aim of the study was to investigate the roles of the secondary PTSD and resilience in the academic performance and motivations in the veterans' children. Instrument & Methods: In the correlational descriptive-analytic study, 187 high-school students, who were the children of veterans, were studied in Ardacan and Meybod townships in the academic year 2014-15. The subjects were selectd by available sampling method. Data was collected using the secondary trauma stress scale (STSS), the resilience scale (CD-RICS), and the academic motivation scale (AMS), as well as the students' semester GPAs. Data was analyzed using Pearson correlation coefficient and multiple regression analysis tests. Findings: The secondary PTSD significantly and reversely correlated with performance (r=-0.37) and the academic motivation (r=-0.39). Nevertheless, resilience significantly and positively correlated with performance (r=0.54) and the academic motivation (r=0.56; p< 0.01). In addition, the secondary PTSD and resilience could predict the students' motivation and academic performance, showing a stronger predicting role for resilience than the secondary PTSD (p< 0.05). Conclusion: The secondary PTSD and resilience might have a significant role in the prediction of the motivation and the academic performance in the students who are veternas' children. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله یاسر رضاپور میرصالح | rezapour mirsaleh
department of counseling, faculty of education and psychology, ardakan university
گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اردکان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اردکان (Ardakan university)

علی بهجت منش | behjatmanesh
department of education, faculty of humanity sciences, islamic azad university of ardakan
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی اردکان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اردکان (Ardakan university)

سید وحید تولایی | seyed vahid tavalae
yazd province, ardakan city, faculty of education and psychology, ardakan university
استان یزد-شهرستان اردکان-بلوار آیت الله خاتمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اردکان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اردکان (Islamic azad university of ardakan)


نشانی اینترنتی http://ijwph.ir/browse.php?a_code=A-10-621-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/82/article-82-279112.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات