مهندسی بهداشت حرفه ای، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۲۱-۳۰

عنوان فارسی ارزیابی کیفیت زندگی کاری در رانندگان تاکسی های شهری: مطاله موردی در شمال غربی ایران
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: کیفیت زندگی کاری یکی از مولفه های مهم سازمانی و تاکسی متداول ترین سیستم حمل و نقل در شهرهای کوچک است. این مطالعه با هدف ارزیابی کیفیت زندگی کاری و عوامل موثر بر آن در رانندگان تاکسی شهری انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی تحلیلی بر روی 176 نفر از رانندگان تاکسی شهری یکی از شهرهای جنوب استان آذربایجان غربی صورت گرفت. افراد به روش سرشماری و با در نظر گرفتن معیارهای ورود وارد مطالعه شده و به پرسشنامه ای دو قسمتی (اطلاعات دموگرافیک و کیفیت زندگی کاری والتون) پاسخ دادند. در نهایت آنالیزهای آماری با استفاده از نرم افزار SPSS 24 در سطح معناداری0/05 انجام شد. یافته ها: تعداد 18 راننده در سطح پایین، 151 راننده در سطح متوسط و مابقی در سطح بالایی از کیفیت زندگی کاری  قرار داشتند. همبستگی ضعیف و مثبتی بین سن و سابقه کاری و نمره کیفیت زندگی کاری برقرار بود. تفاوت معناداری در برخی از ابعاد کیفیت زندگی کاری بر اساس ویژگی های فردی رانندگان وجود داشت؛ اما به صورت کلی، میانگین نمره کیفیت زندگی کاری با عوامل فردی از قبیل سطح تحصیلات، وضعیت تأهل و شاخص توده بدنی رانندگان، ارتباط معناداری نداشت. نتیجه گیری: وضعیت کیفیت زندگی کاری در اغلب رانندگان در سطح پایین و متوسط قرار داشت. به صورت کلی، میانگین نمره کیفیت زندگی کاری با عوامل فردی از قبیل سطح تحصیلات، وضعیت تأهل و شاخص توده بدنی رانندگان، ارتباط معناداری نداشت. مطالعات جامع تری در این زمینه مورد نیاز است.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کیفیت زندگی کاری، راننده، تاکسی شهری

عنوان انگلیسی Evaluating The Quality of Work Life in Urban Taxi Drivers: A Case Study in Northwest Iran
چکیده انگلیسی مقاله Background: The Quality of Working Life (QWL) is one of the most influence organizational factor and taxi is the most common public transport system in small cities. The present study aimed to evaluating the QWL and its associated factors among urban taxi drivers. Methods: This descriptive analytical study done with participating 176 urban taxi drivers working in one of the southern cities of West Azerbaijan province. Using census method individuals including in the study considering the inclusion criteria and answered a two-part questionnaire consisting of demographic characteristics and Walton's QWL questions. Finally, data were analyzed using SPSS 24 software at a significant level of 0.05.  Results: QWL evaluating showed that 18 drivers were at low level, 151 drivers were at moderate level and 7 drivers were at high level. Week and positive correlations were observed between QWL and both age and work experience. Some individual characteristics were found to be significantly associated with some aspects of QWL; while, the mean score of QWL was not significantly associated with individual characteristics such as education level, marital status, and body mass index. Conclusion: The status of QWL was low and moderate in most drivers. In general, the mean score of QWL was not associated with individual characteristics such as educational level, marital status, and body mass index. More comprehensive studies are needed in this regard.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Quality of Working Life, driver, urban taxi

نویسندگان مقاله رامین رحمانی | Ramin Rahmani
Hamadan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی همدان

شکیبا باباخانی | Shakiba Babakhani
Ahvaz Jundishapour University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز

مریم عشوری | Maryam Ashouri
Shahid Beheshti University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

ادریس سلطانی | Edris Soltani
Hamadan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی همدان

مامند بابلی نیا | Mamand Baboli Niya
Hamadan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی همدان


نشانی اینترنتی http://johe.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-703-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده ارگونومی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات