مدیریت فرهنگی، جلد ۶، شماره ۴(پیاپی ۱۸)، صفحات ۱-۲۲

عنوان فارسی نقش رسانه در دیپلماسی فرهنگی از دیدگاه اساتید حوزه‌ ارتباطات، مدیریت امور فرهنگی و علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف پژوهش: نقش رسانه به عنوان یک ابزار تأثیرگذار در افکار عمومی و فرهنگ جوامع را، نمی‌توان در پیشبرد اهداف دیپلماسی فرهنگی نادیده گرفت؛ لذا این پژوهش با هدف «شناسایی جایگاه و نقش رسانه در دیپلماسی فرهنگی» طراحی و اجرا گردید. روش پژوهش: مطالعه حاضر توصیفی از نوع پیمایشی می‌باشد؛ ابزار گردآوری داده‌ها در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن با روش صوری و اعتبار محتوا و پایایی آن با روش محاسبه ضریب آلفای کرونباخ بررسی و مقدار آن 93/0 به دست آمد. جامعه آماری این پژوهش اساتید حوزه‌ی علوم ارتباطات، مدیریت امور فرهنگی و علوم سیاسی واحد علوم و تحقیقات به تعداد 40 نفر بودند که همه آن‌ها از طریق روش سرشماری به عنوان نمونه انتخاب شدند. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که رسانه در دیپلماسی فرهنگی و نیز در «تبادل فرهنگی، اشاعه فرهنگی و فرهنگ پذیری به عنوان مؤلفه‌های اصلی دیپلماسی فرهنگی» نقش مؤثری داشته است. نتیجه‌گیری: رسانه توانسته است در تبیین و ترویج ارزش‌های فرهنگی در سایر کشورها، در توسعه روابط فرهنگی بین‌المللی و در فراهم آوردن بستر و زمینه‌ای برای مطالعه آداب و رسوم و سنن فرهنگ‌ها نقشی عمده داشته باشد. رسانه با گسترش و توسعه روابط مردم با مردم در جهان می‌تواند باعث اتحاد و یکدلی افکار عمومی جوامع شود و نیز بستر و زمینه‌ای برای آگاه‌سازی نسبت به نقاط مثبت سایر فرهنگ‌ها و نقاط منفی فرهنگ خودی فراهم آورد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رسانه، فرهنگ، دیپلماسی، دیپلماسی فرهنگی،

عنوان انگلیسی The role of media in cultural diplomacy: The viewpoint of professors of communication, cultural management and political sciences in Science and Research Branch, Islamic Azad University
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The role of media as an influencing instrument in public opinion and culture of communities in promoting goals of cultural diplomacy cannot ignore; thus the aim of this study was to "Identify of the place and role of media in cultural diplomacy". Method: This study was descriptive-survey study. For gathering data questionnaire was designed and filled out by 40 Professor of Science and Research Branch, Islamic Azad University. Reliability of the questionnaire was computed as 0.93 using Cronbach-alpha test. Results: Media has been important role in cultural diplomacy and also in cultural exchange, cultural diffusion and acculturation as indices of cultural diplomacy. Conclusion: Media has been role in explain and promote the cultural values in other countries, in development of international cultural relations and in providing context and background to study the customs and traditions of cultures.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله media, culture, Diplomacy, cultural diplomacy

نویسندگان مقاله حمیده رشادت جو |
ندارد

میلاد عباس رشیدی | abbas rashidi
مسئول مکاتبات


نشانی اینترنتی http://jcm.srbiau.ac.ir/article_3410_724.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1744/article-1744-267811.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات