تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، جلد ۲۳، شماره ۷۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تحلیل تأثیر عناصر فرم شهری بر رفتار سفر در جهت توسعه شهر کم‌کربن (مطالعه موردی: کلانشهر تبریز)
چکیده فارسی مقاله ادبیات گسترده‌ای وجود دارد که بیانگر وجود ارتباط قوی بین فرم شهری با انتشار کربن در بخش حمل‌ونقل می‌باشد؛ این امر از طریق تأثیر مؤلفه های فرم شهر بر رفتار سفر شهروندان صورت می گیرد. در نظریه توسعه شهری کم کربن، کاهش تولید سفرهای سواره محور از طریق تغییرات در عناصر فرم شهری مدنظر می­باشد. این مقاله به بررسی تأثیرات مژلفه های فرم شهری بر روی رفتار سفر کلانشهر تبریز پرداخته است. فرم شهری تک هسته­ای تبریز باعث استفاده حداکثری از اتومبیل شخصی برای انجام سفرهای شهری شده که نتیجه آن افزایش کربن در هوای شهری تبریز می باشد. بنابراین تأثیر عناصر فرم شهری در رفتار سفر خودرومحور، به عنوان اساسی­ترین رکن مطالعات شهر کم کربن در شهر تبریز انتخاب شده است. نتایج حاصل از به کارگیری روش موران نشان می­دهد که معیارهای به کار رفته عمدتاً حالت خوشه­ای داشته و بر این اساس دارای خودهمبستگی مکانی می­باشند و استفاده از روش­های رگرسیون وابسته به مکان همچون رگرسیون وزنی جغرافیایی بسیار مفید می­باشد. نتایج حاصل از روش نشان می­دهد، دسترسی به ایستگاه های مترو در کلانشهر تبریز با ضریب اهمیت 0.40 دارای کمترین ارتباط با رفتار سفرهای شهری بوده و دو عامل ترکیب کاربری های شهری و دسترسی به مرکز تجاری با ضریب اهمیت 0.54 بیشترین اهمیت در رفتار سفر شهری می­باشند. براین اساس می­توان چنین نتیجه گرفت که مؤلفه های فرم شهری دارای اهمیت زیادی در رفتار سفر شهری می­باشند و باید در جهت شکل گیری شهر کم کربن بیشتر مورد توجه مدیران و برنامه­ریزان شهری قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فرم شهری، رفتار سفر، شهر کم کربن، روش های آمار فضایی، کلانشهر تبریز

عنوان انگلیسی The Analysis of Urban Form Elements Effect on the Behaviour of the travel and to Develop low-carbon City Case Study: Tabriz Metropolitan
چکیده انگلیسی مقاله There is a wide body of literature indicating a strong link between urban form and carbon emissions in the transport sector, this is done through the impact of city form components on citizen's travel behavior. Therefore, in urban low carbon development theory, the reduction of cavalry production through changes in urban form elements is considered. This paper investigates the effects of urban form components on Tabriz Metropolitan travel behavior. Tabriz's single-engine city form makes maximum use of personal cars for city trips resulting in increased carbon emissions in Tabriz's urban air. Therefore, the impact of urban form elements on car-driven travel behavior has been selected as the most fundamental pillar of low carbon studies in Tabriz. The results of   the   application   of the Moran method show that the criteria used are mainly clustered and therefore have spatial autocorrelation and it is very useful to use location- based regression methods such as geographic weight regression. The results of this method show that access to metro stations in Tabriz metropolitan area the coefficient of importance of 0/40 have the least relationship with urban travel behavior, respectively and the two factors combining urban land use and business center access with a factor of importance of 0/54 are most important in urban travel behavior. It was therefore concluded that the components of urban form are more important in urban travel behavior and it needs to get more attention form city managers and planners in shaping a low-carbon city.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله urban form, travel behavior, low carbon city, space statistics methods, Tabriz Metropolitan.

نویسندگان مقاله رسول قربانی | rasoul ghorbani
Tabriz University
دانشگاه تبریز

اکبر اصغری زمانی | Akbar Asghari Zamani
Tabriz University
دانشگاه تبریز

رحیم غلامحسینی | rahim gholamhosseini
Tabriz University
دانشگاه تبریز


نشانی اینترنتی http://jgs.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1597-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده جغرافیا و برنامه ریزی شهری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات