اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۱۷، شماره ۳، صفحات ۱۰۹-۱۱۴

عنوان فارسی بررسی مقایسه ای سطح توجه به اخلاق کسب و کار در میان کارآفرینان ایرانی در ایران و امارات
چکیده فارسی مقاله زمینه: کارآفرینی نقش به‌سزایی در توسعه هر کشور دارد. از کارآفرینی به عنوان موتور محرّکه توسعه اقتصادی و تشخیص فرصت ها  و استفاده از منابع یاد می شود و کارآفرینان کسانی هستند که با تشخیص فرصت ها موفقیت در امور تولیدی، تجاری و خدماتی را تضمین می کنند. اما باید توجه داشت که ملاک انجام هر فعالیتی به شیوه ای قابل قبول، رعایت مجموعه اصول اخلاقی است. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه ای سطح توجه به اخلاق کسب و کار در میان کارآفرینان ایران و امارات شکل گرفت. روش: پژوهش حاضر توصیفی/ علی- مقایسه ای بود. جامعه آماری تحقیق کارآفرینان ایرانی در ایران  و امارات بودند. که از میان آنها 75 نفر با نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود. داده ها با روش های آماری توصیفی و استنباطی (تحلیل واریانس یک راهه و آزمون شفه) مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که میزان توجه به اخلاق کسب و کار در میان کارآفرینان ایرانی در امارات به شکل معناداری بیش از کارآفرینان مقیم ایران است. اما مقایسه میزان رعایت اخلاق کسب کار در میان کارآفرینان مقیم شهرستان با تهران تفاوت معناداری نشان نداد.   نتیجه گیری: بی شک ساختارهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی حاکم، نظام بانکی، نظام آموزشی، خانواده و فرهنگ، ضمانت اجرایی قوانین و بازار رقابتی در میزان توجه کارآفرینان به اخلاق کسب و کار موثر می باشد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اخلاق حرفه ای، اخلاق کسب و کار، کارآفرینی

عنوان انگلیسی Comparative Study of the Level of Attention to Business Ethics among Iranian Entrepreneurs in Iran and the UAE
چکیده انگلیسی مقاله Background: Entrepreneurship plays an important role in the development of any country. Entrepreneurship is seen as the driving force behind economic development and the identification of opportunities and the use of resources, and entrepreneurs are those who, by recognizing opportunities, ensure success in manufacturing, business, and services. However, it should be noted that the criterion for performing any activity in an acceptable manner is to observe the set of ethical principles. Therefore, the present study was conducted with the aim of comparative study of the level of attention to business ethics among Iranian and UAE entrepreneurs. Method: The present study was descriptive / causal-comparative. The statistical population of the study was Iranian entrepreneurs in Iran and the UAE. Of these, 75 were selected by sampling. The research tool was a researcher-made questionnaire. The data were analyzed by descriptive and inferential statistical methods (one-way analysis of variance and Shafa test). Results: Data analysis showed that the level of attention to business ethics among Iranian entrepreneurs in the UAE is significantly higher than entrepreneurs living in Iran. However, comparing the level of business ethics among entrepreneurs living in the city with Tehran did not show a significant difference. Conclusion: Undoubtedly, the prevailing political, economic and social structures, the banking system, the education system, the family and culture, the executive guarantee of laws and a competitive market are effective in influencing entrepreneurs' attention to business ethics.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Professional ethics, Business ethics, Entrepreneurship

نویسندگان مقاله محمد مهدی عرب نژاد خانوکی |
1. گروه جامعه شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران، ایران

علیرضا کلدی |
2. گروه جامعه شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران

حسین آقاجانی |



نشانی اینترنتی http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2046-3&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات