|
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۱۷، شماره ۳، صفحات ۱۰۳-۱۰۸
|
|
|
عنوان فارسی |
طراحی چارچوب مفهومی تلفیق مؤلفههای اخلاق حرفهای در برنامه درسی رشته سرامیک |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه: آموزش اخلاق حرفهای در رشته سرامیک، نیازمند بهرهمندی از یک نظام قاعدهمند تلفیق مؤلفههای اخلاق حرفهای در عناصر برنامهدرسی رشته سرامیک است تا از طریق آن نسبت و ارتباط بین مؤلفههای اخلاقحرفهای و اجزای برنامهدرسی مشخص شود. هدف پژوهش حاضر" طراحی چارچوب مفهومی تلفیق مؤلفههای اخلاقحرفهای در برنامهدرسی رشته سرامیک"میباشد. روش: رویکرد پژوهش حسب مفهوم، کیفی و هدف آن کاربردی است. جامعه پژوهش شامل برنامهریزان درسی و هنرآموزان رشته سرامیک است و نمونه آماری عبارت بود از کلیه برنامهریزان درسی و هنرآموزان رشته سرامیک که به ترتیب 7 نفر برنامهریزدرسی و 17 نفر هنرآموز بودند که از همگی آنها در این پژوهش استفاده شد. دادهها از تحلیل منابع و دریافت نظرات گروههای نمونه از روش دلفی در دو مرحله حاصل شد و به روش آزمون کندال مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها: یافتههای این پژوهش، چارچوب مفهومی تلفیق مؤلفههای اخلاقحرفهای در برنامه درسی رشته سرامیک بود و ضرایب توافق کندال محاسبهشده برای مؤلفههای چارچوب در دور دوم دلفی مقادیر بالاتر از 7/0 را نشان داد. نتیجهگیری: نتایج نشان داد تلفیق مؤلفههای اخلاقحرفهای در عناصر برنامهدرسی رشته سرامیک از چارچوب مفهومی برخوردار است و چارچوب حاصل موردتوافق بالای گروههای نمونه تحقیق میباشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اخلاق حرفهای، برنامه درسی تلفیقی، رشته سرامیک |
|
عنوان انگلیسی |
Designing a Conceptual Framework for Integrating Components of Professional Ethics in a Ceramic Curriculum |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: Teaching professional ethics in the ceramics branch requires using a standard system of integrating professional ethics components in the ceramics curriculum elements to determine the relationship between professional ethics and the curriculum components. The aim of the present study is a conceptual framework for integrating the elements of professional ethics in the ceramic's curriculum. Method: The research approach is applied-qualitative study. The research population includes technical and professional curriculum planners and ceramic teachers. The statistical sample consisted of all ceramic curriculum planners and all ceramic teachers, of which 7 were curriculum planners and 17 were teachers, respectively, all of whom were used in this study. Data from resource analysis and sampling of the Delphi method were obtained in two stapes and analyzed by the Kendall test method. Results: This study's findings are the conceptual framework for integrating the components of professional ethics in the ceramic curriculum, which in the second Delphi round showed the Kendall agreement coefficient's values for the components of the framework above 0.7. Conclusion: The results showed that integrating professional ethics components in the ceramic curriculum elements has a conceptual framework. The resulting framework is agreed upon by the research sample group. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Professional ethics, Integrated curriculum, Ceramic major |
|
نویسندگان مقاله |
ندی دیده ور | گروه برنامهریزی درسی سرامیک، معاونت صنعت، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2046-2&slc_lang=other&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
other |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|