اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۱۷، شماره ۳، صفحات ۸۹-۹۶

عنوان فارسی رابطه جهت گیری اخلاقی با جامعه پذیری حرفه ای دانشجویان حسابداری مقاطع تحصیلات تکمیلی
چکیده فارسی مقاله زمینه: موضوع جامعه ­پذیری حرفه ­ای در حسابداری بسیار با اهمیت است. عدم انتقال ارزش­های حرفه­ای به دانشجویان حسابداری ممکن است هم به حرفه و هم به دانشجویان آن آسیب برساند. افراد باید خود را  با تمام ارزش­ها و هنجارهای حرفه انتخابی خود تطبیق دهند. مطالعه جنبه­های مختلف جامعه ­پذیری حرفه­ای و عوامل موثر بر آن می­تواند زمینه ­ای برای بهبود حرفه را فراهم کند. هدف این مقاله مطالعه رابطه بین جهت­گیری اخلاقی با جامه پذیری حرفه ­ای دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی حسابداری می­باشد. روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری شامل دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری حسابداری کل کشور است که برای انتخاب نمونه آماری از روش نمونه­گیری دردسترس استفاده گردید. برای گردآوری داده­ها از پرسشنامه ­های استاندارد استفاده شده­است. داده ­های استخراج شده از 284 پرسشنامه جمع­ آوری شده با استفاده از مدل­سازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ ها: نتایج پژوهش رابطه معنادار جهت­گیری اخلاقی با جامع ه­پذیری حرفه ­ای را تایید می­نماید. به عبارتی دیگر ایده­آل­ گرایی اخلاقی به صورت مثبت و معنی­داری با جامعه­پذیری حرفه ­ای ارتباط دارد این در حالی است که رابطه نسبی­ گرایی اخلاقی با جامعه ­پذیری حرفه­ای منفی و معنی­دار می­باشد.  نتیجه ­گیری: با توجه با اینکه دانشجویان از طریق سیستم آموزش عالی با این حرفه آشنایی پیدا می­کنند و جهت گیری اخلاقی با فرآیند جامعه­پذیر شدن آن­ها ارتباط معناداری دارد، لذا مداخلات آموزشی موثرتر، در سطح دانشگاه برای بهبود و ارتقای آگاهی دانشجویان نسبت به مباحث اخلاقی و توجه به جامعه­پذیری حرفه­ای امری ضروری است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ایده آل گرایی، جامعه پذیری حرفه ای، جهت گیری اخلاقی، نسبی گرایی

عنوان انگلیسی The Relationship between Ethical Orientation and Professional Socialization of Accounting Students
چکیده انگلیسی مقاله Background: The issue of professional socialization is very important in accounting. Failure to transfer professional values to accounting students may harm both the profession and its students. Individuals must adapt to all the values and norms of their chosen profession. Studying different aspects of professional socialization and the factors that affect it can provide a basis for improving the profession. The purpose of this paper is to study the relationship between ethical orientation and professional socialization of accounting student.                  Method: The present study is descriptive-correlational. The statistical population includes master's and doctoral students in accounting throughout the country. Accidental sampling method was used to select the statistical sample. Standard questionnaires were used to collect data. The extracted data from 284 questionnaires were analyzed using structural equations. Results: The results of the study confirm the significant relationship between ethical orientation and professional socialization. In other words, idealism is positively and significantly related to professional socialization, while the relationship between relativism and social socialization is negative and significant. Conclusion: Due to the fact that students get acquainted with this profession through higher education system and ethical orientation has a significant relationship with the process of their socialization, so more effective educational interventions at the university level are necessary to improve and promote students' awareness of ethical issues and to pay attention to professional socialization.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Idealism, Professional socialization, Ethical orientation, Relativism

نویسندگان مقاله سمانه رفاهی بخش |
گروه حسابداری، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران


نشانی اینترنتی http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2063-2&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات