Current Psychosomatic Research، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۲۸-۴۹

عنوان فارسی خطاهای شناختی مرتبط با تصمیم‌گیری پزشکی: مرور سیستماتیک
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: تصمیم‌گیری در حرفه پزشکی مملو از عدم اطمینان است. این بررسی با هدف شناسایی خطاهای شناختی مرتبط با تصمیمات پزشکان انجام شد. مواد و روش: مقالات انگلیسی پایگاه‌های داده پابمد و مدلاین از سال 2000 تا 2022 درزمینه خطاهای شناختی جست‌وجو شدند.  از میان 235 نشریه استخراج‌شده، 19 مورد معیارهای ورود را داشتند. یافته‌ها: در 19 مقاله تجزیه‌و‌تحلیل‌شده، 40 خطای شناختی یافت شد که 11 خطای شناختی بیشترین تکرار را داشتند: دردسترس بودن (‌راه‌حل دم دست)، تأیید، اعتماد‌به‌نفس بیش‌از‌حد، لنگر‌اندازی، اثر قالب‌بندی، اهمال (‌کاری نکردن)، جست‌وجوی رضایت‌بخش‌، نماینده‌انگاری، بستن زودرس، شتاب تشخیص و عمل‌گرایی. نتیجه‌گیری: همواره استادان تصمیم‌گیری اخلاقی و تصمیم‌گیری بالینی را از برنامه‌های درسی دانشجویان پزشکی کنار می‌گذارند. این در حالی است که آموزش علوم انسانی، روان‌شناسی و حتی ادبیات در کنار تفکر انتقادی و خطاهای شناختی مورد نیاز است. درک خطاهای شناختی، اولین قدم به سوی آموزش راهبردهای شناختی است که می‌تواند ایمنی بیمار را بهبود بخشد. برای کاهش خطاهای پزشکی و در‌نتیجه خسارات جانی و مالی هنگفت، باید علل بروز خطاهای پزشکی را که ناشی از خطاهای شناختی هستند، شناخت. با کاهش خطاهای شناختی می‌توان تصمیم‌گیری بهتری داشت.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تصمیم‌گیری پزشکی، پزشک، تحقیقات کیفی، تصمیم‌گیری بالینی، خطاهای شناختی

عنوان انگلیسی Cognitive Errors Associated With Medical Decision-Making: A Systematic Review
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Decision-making in the medical profession is full of uncertainty. This review aimed to identify cognitive errors associated with physicians' decisions. Materials & Method: PubMed and Medline databases were searched for English articles on cognitive biases published from 2000 to 2022. Among 235 found publications, 19 met the inclusion criteria. Results: Of the 19 analyzed studies, 40 cognitive errors were extracted, and 11 cognitive errors had maximum repetitions. These are availability, confirmation, overconfidence, anchoring, framing effect, omission, search satisficing, representativeness, premature closure, diagnosis momentum, and commission. Conclusion: In medical students' curricula, moral and clinical decision-making are marginalized by teaching professors. However, teaching humanities, psychology, and even literature are required, along with critical thinking and cognitive errors. Understanding cognitive errors are the first step towards training cognition strategies, which may improve patient safety. To reduce medical errors and their huge loss of life and money, the causes of medical errors must be known. Cognitive errors are among them, and by reducing cognitive errors, medical decision-making can be improved.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Medical decision-making, Physician, Qualitative research, Clinical decision-making, Cognitive errors

نویسندگان مقاله نرگس فرهادی | Narges Farhadi
Department of Education Management and Planing, Faculty of Psychology and Education Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran.
گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

میترا عزتی | Mitra Ezati
Department of Education Management and Planing, Faculty of Psychology and Education Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran.
گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

امیر احمد شجاعی | Amir Ahmad Shojaie
Department of Medical Ethics, Faculty of Medicine, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه اخلاق پزشکی، دانشکده پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران، تهران، ایران.

جواد حاتمی | Javad Hatami
Department of Psychology, Faculty of Psychology and Education Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran.
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

کیوان صالحی | Keyvan Salehi
Division of Research and Assessment, Faculty of Psychology and Education Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran.
گروه پژوهش و سنجش، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://cpr.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-69-1&slc_lang=en&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات